Továbbra sem változik néhány vitatott intézmény szabályozása a víziközmű szektorban
2025. november 5-6-án került sor a
Magyar Víziközmű Szövetség (MAVIZ) szerevezésében a Gazdasági és Jogi Konferencia
megtartására, amelyen a Szegedi Vízmű Zrt. jóvoltából személyesen is részt vehettem.
Ahogyan ilyenkor szokás, a
plenáris ülésen szó esik a közel és távolabbi jövőben várható jogszabályi
módosításokról, és az előadóktól jó esetben kérdezni is lehet, így néhány a közérdeklődére
is igényt tartó információ szerezhető meg.
A konferencián a jogalkotásért
felelős Energiaügyi Minisztériumot Rentz Tamás államtitkár helyettes
képviselte, akitől többek között a következőket tudtuk meg:
A várható jogalkotási folyamatokkal
kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a lakossági felhasználó versus nem lakossági
felhasználó kérdéskörben továbbra sem kíván semmit sem tenni a jogalkotó. Ez
azért is meglepő, mert felhasználók és a szolgáltatók közötti jogviták legnagyobb
része ebben a kérdésben merül fel, különösen azóta, hogy 2024-től a nem
lakossági (közületi) díjak jelentősen emelésre kerültek.
Rentz Tamás elmondta, hogy az Energiaügyi
Minisztérium azon az állásponton van, hogy a jelenlegi szabályozás elégséges,
és ennek megfelelően ismét egyértelművé tette, hogy, amennyiben az ingatlan
tulajdonosa nem természetes személy, akkor a nem lakossági felhasználás (és ezzel
együtt a számlázás) egyértelműen fennáll, amennyiben azonban az ingatlan
tulajdonosa természetes személy, de az ingatlant valamilyen gazdasági
tevékenységre veszi igénybe, akkor a mindenkori szolgáltatónak arról kell
meggyőződnie, hogy az érintett gazdasági tevékenység jár-e tipikusan vízfelhasználással.
(Klasszikus példa, hogy a könyvelés, mint gazdasági tevékenység nem jár tipikusan
ivóvíz felhasználással, míg pld. a fodrászat igen).
Sajnos ez nem hó hír a felhasználóknak,
hiszen olyan kérdések továbbra sem kerülnek rendezésre, mint pld. hogy a luxus
társasházak továbbra is lakossági felhasználónak minősülnek, és a szolgáltatónak
köteleségük előnyben részesíteni őket a bekötések során, míg pld. azok a kis és középvállalkozások, amelyek kisebb víz
fogyasztással rendelkeznek, mint egy átlagos háztartás, a magasabb díjat
kénytelenek fizetni.
Kérdésre válaszolva az államtitkár helyettes
úr elmondta, hogy „ebben a jogalkotási ciklusban” nem várható sem a használati díjak
rendezése, sem viziközmű fejlesztési hozzájárulás részletes szabályainak megállapítása.
A víziközmű hálózat használati
díj (közismertebb nevén a bérleti díj, az a díj, amelyet a víziközmű
szolgáltató cég fizet az önkormányzatnak a viziközmű rendszer használatáért) 2011
ót vár szabályozásra és ebből eredően ma már milliárdos nagyságrendűelszámolási
jogviták állnak fenn a szolgáltatók és az önkormányzatok között éppen amiatt,
hogy a 2011-es állapotot a jogalkotó 2015-ben befagyasztotta.
Hasonló a helyzet a víziközmű
fejlesztési hozzájárulással, amelynek mértéke még víziközmű törvény előtt
került meghatározásra az önkormányzatok által (ha jó esetben egyáltalán
megállapították), és 2011-ben befagyasztásra kerültek.
A dolog abszurditását az adja,
hogy a bár 2024 eleje óta a víziközmű szolgáltató cégek viszonyleg konszolidált
anyagi helyzetbe kerültek, de a legnagyobb probléma a hálózatok rekonstrukciója,
és a viziközmű fejlesztések végrehajtása a legnagyobb probléma. Az
önkormányzatoknak ez a két bevételi forrás (használati díjak és VKFH) szolgának
a viziközmű fejlesztések fedezetéül.
Ami változik, az az átadási árak
szabályozása (az az ár amennyiért vízművek egymásnak adják át a vizet, illetve
veszik át a szennyvizet), amely befagyasztott hatósági árból egy rövid kalandot
tett a piaci ár felé, és most visszatér a hatósági ár kategóriába.
Az ismertető szerint az átadási
árak egységesek lesznek, de azok szerkezetéről még nem tudunk semmit, de felül
fogják írni azokat a megállapodásokat, amelyek a köztes időszakban születtek.
Nagyban segíti a jövőbeli
konfliktusok elkerülését, hogy közös megegyezés esetén a szolgáltató és az
önkormányzat 30 nap alatt is megszüntetheti az üzemeltetési szerződést, ha az
új jogszabály hatályba lép (Kezdetben még lehetőség sem volt erre, majd 8 hónapra
és az év végére lehetett felmondani, majd 4 hónapra az év végére szelídült a
határidő közös megegyezés esetén)
Szintén inkább a vízmű cégek
érdeklődésére tarthat igényt, hogy a jövőben a felhasználási alapból működtető
eszközöket is lehet majd vásárolni (olyan eszközök amelyek nem víziközművek, de
szükségesek az üzemeltetéshez), az viszont már érdeklődésre tarthat számot az
építési beruházásokban érintetteknek, hogy nem ismét kötelező védőtávolság
kerül bevezetésre a szennyvíztisztító létesítmények vonatkozásában (az ivóvíz
létesítmények esetében most is van ilyen, de a szennyvíztisztítók esetében egy
jogalkotási hiba miatt ez egy időre kimaradt)
Kíváncsian várjuk tehát a év
végét, hogy – most már hagyományosan – milyen jogszabályi változások
következnek majd be a szektorban.
Budapest, 2025. 11. 06.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése