További adalékok a víziközmű fejlesztési hozzájáruláshoz
Hamarosan
elérhetővé ingyenesen is elérhetővé válik HVG ORAC szakcikk adattárában „Az Átruházható
víziközmű fejlesztési kvóta” című jogi szakcikkem, de az Ügyvédek Lapjában
megjelent cikkem, valamint az itt közzétett írásaim között is ez a téma volt az,
amelyre legtöbben kerestek rá.
Érdemes
tehát két témával kiegészíteni az eddig összegyűjtött információkat, amelyekkel
én is csak nemrég szembesültem munkám során:
Az
első inkább csak a víziközmű szolgáltató cégek számára lehet érdekes:
A
MAVIZ idei éves közgyűlésén Rentz Tamás helyettes államtitkár elmondta, hogy a
víziközművekre vonatkozó jogszabályok jelentősen változni fognak az év végéig,
ezt erősítette meg dr. Tass Enikő is a MEKH elnök-helyettese is.
Remélhetőleg
a viziközmű fejlesztési hozzájárulásra (továbbiakban a VKFH) vonatkozó
rendelkezések is módosulnak majd, tekintettel arra, hogy ez a fizetési
kötelezettség is „befagyasztott” fizetési kötelezettségek közé tartozik.
A hatályos Vksztv. 70.§ (1)
bekezdése kimondja:
70. § (1) A
víziközmű-fejlesztési hozzájárulás mértékét a Hivatal elnöke rendeletben
állapítja meg. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás megállapításakor
rendelkezni kell arról, hogy a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás mikor lép
hatályba, e rendelkezésnek visszamenőleges hatálya nem lehet.
Ugyanakkor a Vksztv. 74.§ (4)
kimondja:
(4) Felhatalmazást kap a
Hivatal elnöke, hogy (…)
4. a víziközmű-fejlesztési
hozzájárulás mértékét,
rendeletben állapítsa meg.
A hatályos Vksztv. 75.§ (6)
bekezdése szerint:
75. § (1) E törvény – a (2)–(6)
bekezdésben foglalt kivételekkel – 2011. december 31. 23.00. órakor lép
hatályba.
(6) E törvény 70. §-a, 74. § (1)
bekezdés 14. pontja, 87. §-a 2015. január 1-jén lép hatályba.
A Vksztv. 87.§ (2) bekezdése
kimondja:
(2) A Hivatal elnöke
rendeletének hatálybalépéséig a víziközmű-szolgáltató a 2014. december 31-én
alkalmazott víziközmű-fejlesztési hozzájárulás mértékét alkalmazhatja.
A VKFH intézményét már a
38/1995.(IV.5.) Korm. Rendelet is tartalmazta. A ma már hatálytalan Korm.
rendelet 4.§ (2) bekezdése kimondta:
„(2) Gazdálkodó szervezet által
kért bekötés megvalósításához vagy a részére nyújtott szolgáltatás
mennyiségének növeléséhez, illetőleg minősége igényelt javításához –
lakásszövetkezet és önkormányzat tulajdonában lévő lakóépületek elhelyezésére
szolgáló ingatlanok kivételével – a szolgáltató részére víziközmű-fejlesztési
hozzájárulást kell fizetni. A hozzájárulás mértéke az igényelt szolgáltatáshoz
szükséges fejlesztés költségeinek arányos része. A víziközmű-fejlesztési
hozzájárulás elkülönítetten kezelendő, és kizárólag a víziközmű fejlesztésére
fordítható.”
Ugyan a jogszabály szövegéből nem
tűnik ki egyértelműen az, hogy ki állapítja meg a VKFH-t de az nyilvánvaló,
hogy azt a gazdálkodó szervezetnek mint felhasználónak a Szolgáltató részére kell megfizetni. A Rendelet
időpontjában nem volt olyan konkrét jogszabály,
ami arra kötelezte volna az Önkormányzatokat, hogy rendeletet, vagy határozatot
alkossanak a VKFH-ról.
A 38/1995. (IV.5.) Korm. rendeletet
hatályon kívül helyező 2011. évi CCIX. törvény - vagyis a Vksztv. - fenntartotta a VKFH intézményét, és már a
közlönyállapotban is azt tartalmazta a víziközmű fejlesztési hozzájárulás
megfizetésére vonatkozó részeletes rendelkezéseket:
„70. § (1) A
víziközmű-fejlesztési hozzájárulás mértékét a Hivatal határozatban állapítja
meg. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás megállapításakor rendelkezni kell
arról, hogy a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás mikor lép hatályba, e
rendelkezésnek visszamenőleges hatálya nem lehet.
(2) A víziközmű-fejlesztési
hozzájárulást úgy kell meghatározni, hogy az igények befolyásolásán keresztül
segítse elő a legkisebb költség elvének érvényesülését, valamint vegye
figyelembe a víziközmű-rendszerbe később bekötött felhasználók bekötésének hatásaiból
származó előnyöket. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás nem haladhatja meg a
bekötés érdekében közvetlenül víziközmű-fejlesztésre fordított összeg
nagyságát.
(3) A víziközmű-fejlesztési
hozzájárulás összegét a közműves ivóvízellátás, valamint a közműves
szennyvízelvezetés és -tisztítás tekintetében külön-külön, tételesen kell
megállapítani. A víziközmű-fejlesztési hozzájárulás a kiszámítására vonatkozó
módszer előírásával is megállapítható.
(4) A víziközmű-szolgáltatók
kötelesek a Hivatal által megállapított áralkalmazási feltételeket alkalmazni.
A felhasználók és a víziközmű-szolgáltatásba bekapcsolódni kívánók kötelesek a
Hivatal által megállapított víziközmű-fejlesztési hozzájárulást megfizetni.”
(5) A víziközmű-fejlesztési
hozzájárulás tekintetében a 66. §-ban foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni
azzal, hogy közüzemi szerződés alatt a 69. § (1) bekezdés szerinti szerződést
kell érteni.”
Látható, hogy a Vksztv. már konkrétan
megjelölte a jogszabály alkotó szervet (Hivatalt), és a részelt szabályok
megállapítását a Szolgáltatóra bízta. A Vksztv. ezen rendelkezése 2012-ben
lépett volna hatályba, de a Vksztv. 2012-es módosítása a Vksztv. 70.§-ának
hatályba lépését már 2015 január 1-re helyezte át.
A Vksztv. 2015-ös módosítása
ugyanakkor már azt tartalmazta, hogy az első rendeletalkotás a Hivatal részéről
majd csak 2015. november 30-ig történik meg:
„87. § A Hivatal a
víziközmű-fejlesztési hozzájárulás mértékét első alkalommal 2015. november
30-ig állapítja meg.”
A fentebb olvasható jogtörténeti
fejtegetésből is kitűnik, hogy a VKFH genezise némiképpen a homályba veszett.
Az önkormányzatok előtt még a mai napig sem teljesen világosan értelmezett a
Vksztv. alapján szedett viziközmű fejlesztési hozzájárulás, az építésügyi
jogszabályok szerint szedett fejlesztési hozzájárulás, illetve a Vgtv. 45.§ (2)
bekezdés alapján szedett utólagos csatlakozási díj közötti különbség.
A gyakorlatban - különösen a kisebb
szolgáltatók esetében - az történt, hogy a Szolgáltatók VKFH alapjául azt az
összeget állapították meg, amit az ellátásért felelős önkormányzatok utólagos
csatlakozási díjként, vagy fejlesztési hozzájárulásként szedtek.
Ez a folyamat már a Vksztv.
hatályába lépése előtt lezajlott, ezért a Szolgáltatók sok esetben ezt az
összeget azonosították a VKFH-val, és ez ragadt be 2014. december 31-ei
hatállyal „alkalmazott víziközmű fejlesztési hozzájárulásként”
Az
a VKFH, amit a Szolgáltatók ma beszednek tehát a 2014. december 31-én
alkalmazott VKFH, és bár a Vksztv. már tartalmazott elveket annak
megállapítására, de gyakorlatilag bármilyen összeget alkalmazott 2014-ben a szolgáltató,
az lett a VKFH alapja.
Fontos
megjegyezni, hogy az tehát nem akadály, hogy ha az adott önkormányzat ebben az
időben nem rendelkezett a víziközmű fejlesztési hozzájárulásról, mivel azt -
mint fentebb is láthattuk - a
Szolgáltatónak kellett megállapítania
Az
is fontos tény, hogy ha a Szolgáltató egy víziközmű rendszeren már szedett
VKFH-t 2014. december 31-én, akkor ennek mértéke minden az általa üzemeltetett
víziközmű rendszerre kiterjed. (tehát pld. ha az egyik ellátott településen
szedett a szolgáltató 2014. december 31-én VKFH-t, akkor az a másik településre
is kiterjed, hacsak a szolgáltató Üzletszabályzata nem rendelkezik eltérően)
Ahogyan
a korábbi írásaimban is utaltam rá, a VKFH alapján létrejött kvóta (kontingens)
szerződés egy önálló szerződés, viszont mindig a közszolgáltatási szerződéshez
kapcsolódóan jön létre (nincs tehát kvótaszerződés közszolgáltatási szerződés
nélkül, és – elvileg – nem lehet közszolgáltatási szerződés sem kvóta szerződés
nélkül. Persze gyakorlatban mégis van)
Érdekes
jogi kérdés lehet, hogy mi történik abban az esetben, ha a Szolgáltató az eddig
beszedni elmulasztott VKFH-t utólag mégis megpróbálja beszedni az arra
kötelezett nem lakossági felhasználótól? Illetve mi történik akkor, ha a felhasználó
a szolgáltató felszólítására önkén teljesíti ezt, erre vonatkozó szerződés
hiányában is?
A
másik kérdés már nagyobb közérdeklődésre tarthat számot:
A
Fővárosi Vízművek Zrt. a kvóta áthelyezések esetében azt a gyakorlatot
folytatja, hogy nemcsak azt vizsgálja meg, hogy az a felhasználási hely, ahova
a kvótát át kívánják helyezni, az képes-e a kvótát műszakilag fogadni, de azt
is, hogy annak a felhasználási helynek, ahonnan áthelyezik a kvótát, marad-e
elegendő kvótája?
Amennyiben
ugyanis a Fővárosi Vízművek Zrt. mérlegelése szerint ha a kvótát átruházó
felhasználó (abban az esetben is, ha saját magának ruházza át a kvótát egy
másik felhasználási helyre) a kvótát átadó felhasználási helyen az átruházást
követően nem rendelkezik elegendő kvótával (kontingenssel), úgy az ellátás
biztonság elvére hivatkozással, az átruházást jóváhagyását megtagadhatja.
Szó
szerint a Fővárosi Vízművek Zrt. hatályos Üzletszabályzata a következőket tartalmazza:
„Fővárosi
Vízművek Zrt. a javaslat elbírálása során megvizsgálja az átadó felhasználási
hely fogyasztási adatait, illetve az átadó felhasználási helyen lévő
létesítmény működéséhez szükséges vízigényt.
Ha a felek a fogyasztás, illetve a működéshez
szükséges vízigény, és a rendelkezésre álló kvóta különbségénél nagyobb kvótát
szándékoznak átruházni, a felhasználó a fogyasztás, illetve a működéshez
szükséges vízigény, és a rendelkezésre álló kvóta különbségénél nagyobb kvótát
szándékozik áthelyezni, a Fővárosi
Vízművek Zrt. jogosult megtagadni a közszolgáltatási szerződések módosítására
irányuló javaslatot.”
A
Fővárosi Vízművek Zrt. ezen rendelkezése egyfelől nem teljesen alaptalan,
másfelől azonban a jogszabály jelenlegi formájában – véleményem szerint –
támadható:
A
Vksztv. 71/A.§ (5) bekezdése ugyanis kimondja:
„(5)
A közműfejlesztési kvóta áthelyezését a víziközmű-szolgáltató megtagadhatja, ha
az áthelyezésre irányuló ponton az adott kvóta áthelyezése műszaki okok miatt
igazolhatóan nem teljesíthető.”
Ebből
tehát az következik, hogy a Szolgáltató csak az áthelyezésre irányuló ponton
lévő felhasználási hely műszaki kérdéseit vizsgálhatja, az átadó felhasználási
helyet nem!
Ugyanakkor
a Vksztv. 71/A.§ (3) bekezdése kimondja:
„(3)
A közműfejlesztési kvóta (1) bekezdés szerinti – saját célú – áthelyezése
esetében a nem lakossági felhasználó az erre irányuló nyilatkozatát – mint a
vonatkozó közszolgáltatási szerződések módosítására irányuló javaslatot –
megküldi az adott víziközmű-rendszeren működési engedéllyel rendelkező
víziközmű-szolgáltatónak.”
A
saját célú áthelyezés esetében (tehát ha tulajdonos személye nem változik, csak
egy másik telephelyére helyei át a kontingenst) viszonylag egyszerű a helyzet,
hiszen egy szerződés módosításra tesz javaslatot, amelyet a Szolgáltató el is
utasíthat.
Ugyanakkor
a kvóta átruházása esetén a (4) bekezdés rendelkezéseit kel alkalmazni:
„(4)
A közműfejlesztési kvóta átruházására vagy áthelyezésére irányuló (2) és (3)
bekezdés szerinti javaslat alapján módosított közszolgáltatási szerződés a
víziközmű-szolgáltató elfogadását követően hatályosul. Ha a
víziközmű-szolgáltató a (2) és (3) bekezdés szerinti javaslatra a kézhezvételt
követő 30 napon belül nem válaszol, vélelmezni kell, hogy azt elfogadta.”
Ráadásul
a Vksztv. 71/A.§ (1) bekezdése szerint:
71/A.
§ (1) A nem lakossági felhasználó a birtokolt közműfejlesztési kvótát,
vagy annak egy részét az adott víziközmű-rendszeren belül felhasználási hellyel
rendelkező vagy azt kialakító másik, nem lakossági felhasználóra átruházhatja,
vagy az adott víziközmű-rendszeren belül másik felhasználási helyére
áthelyezheti.
Tehát
nem csak a kvóta egy részét, de a teljes kvótát is át lehet helyezni,
ennélfogva szerintem nem lehet megtagadni a hozzájárulást azon az alapon, hogy
az átruházónál nem marad elég kvóta (feltehetően azért mert az átruházónak joga
van újabb kvótáért folyamodni)
Érdekes
kérdés lesz a jövőre nézve, hogy a bíróság vajon eben az esetben joggal való
visszaélést állapítana-e meg ebben az esetben.
A
legjobb megoldás itt is a tiszta és világos jogi szabályozás lenne, amely meghatározná,
hogy az átruházó mekkora minimális kvótával kell rendelkezzen.
kelt:
Budapest, 2024. 07. 24.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése