Erőfölényben van-e a Fővárosi Vízművek?
Erőfölényben van-e a Fővárosi Vízművek?
Az most már közismert, hogy 2024.
január 1-től a nem lakossági felhasználók (közkedvelt nevükön a közületek)
vonatkozásban jelentősen növekedett a víz,- és csatornaszolgáltatás díja.
Van azonban egy terület, ahol, ha
úgy tetszik „a hóhért akasztják”, vagyis maguknak a víziközmű szolgáltató
cégeknek is jelentősen megnőhet a víz- és csatornaszolgálatás díja, ez pedig az
ún. kapcsolódó szolgálatatások területe. Emlékeztető: ezek azok a szerződések,
amelyek során a víziközmű cégek egymásnak adnak át ivóvizet, vagy egymástól
vesznek át és/vagy tisztítanak meg szennyvizet.
Korábbi írásomban (https://www.linkedin.com/posts/iv%C3%A1n-dr-szab%C3%B3-llm-05229173_a-f%C5%91polg%C3%A1rmester-helyettes-kiharcolta-a-nem-activity-7153039491367084032-QRbf?utm_source=share&utm_medium=member_desktop)
már foglalkoztam azzal, hogy 15 éve a legátütőbb reformot a vízdíjak és rekonstrukciós
fedezetetek terén éppen az a harc indította el, amely az átadási árak
módosítására indult meg a Főváros és az agglomeráció között.
Kétségtelen tény, hogy az új
díjak, valamint a felállított új pénzügyi alapok jelentősen javítják, vagy remélhetőleg
javítani fogják a legtöbb víziközmű szolgáltató cég helyzetét. Feltehetően
körülbelül egy év múlva fogjuk látni, hogy ezek a reformok elérték-e a
céljukat.
Ugyanakkor számos, az
agglomerációban tevékenykedő cég már most jelezte, hogy bár az új díjak és az Ellentételezési
Alap által juttatott pénzeszközök ellenére sem oldódnak meg a problémái, mivel
a Fővárosi Vízművek Zrt. jelezte, hogy az eddigi átadási árakat jelentősen
megemeli. (Van olyan Pest vármegyei szolgáltató, ahol ez az érték a
háromszorosára emelkedne.) Ennek eredményeként viszont a megemelt díjak, és az
Alapból kapott támogatás ellenére sem tudják jelentősen csökkenteni a
veszteségeiket.
Ahogy a korábbi cikkemben is
említettem, ez nem teljesen igaz, hiszen a Víziközmű törvény tartalmaz egy
felmondási tilalmat, amely szerint ezeket a szerződéseket nem lehet felmondani,
ha felmondás a fizetésre kötelezett félnél (az a szolgáltató, amelynek átadják
a vizet, vagy amelyiktől átveszik a szennyvizet) jogszabályon, vagy hatósági
határozaton alapuló kötelezettég teljesítését veszélyeztetné. A törvény ilyen
kötelezettség veszélyeztetésének tekinti, ha az átadási szerződés az adott
szolgáltatási terület műszaki körülményeinek egyedi adottságai miatt
elengedhetetlen a szolgáltatások fenntartsa érdekében.
Nagyon fontos, hogy mindaddig,
ameddig a Felek meg nem egyeznek a szerződés módosításában, addig a törvény
hatálybalépése előtt megállapított árat kell alkalmazni, amely lényegében a
2023. január 31-i árat jelenti.
Csakhogy a felmondási tilalom nem
garancia arra, hogy a szolgáltatást nyújtó ne kezdeményezze a szerződés
megszüntetését!
A felmondási tilalom egy bizonyítandó tény,
amit a bíróságon meg is lehet dönteni, tehát a szolgáltatásra kötelezett fél
bizonyíthatja, hogy a szerződés (végső soron magának a szolgáltatásnak)
megszüntetése nem veszélyezteti az ellátásbiztonságot (pld. mert a másik fél
több átadás-átvételi ponttal, esetleg saját vízbázissal, saját szennyvíztisztítóval
stb. rendelkezik). Nyilvánvalóan az sem várható el, hogy egy szerződést – amely
az új szabályozás által most már egy szabadáras kereskedelmi szerződés lett –
2013-as árakon tartson fenn egy gazdasági társaság, amelynek el kell számolnia
a tulajdonosai felé.
Amennyiben tehát egy áralku során
a két víziközmű cég nem tud megállapodni, akkor a szolgáltatásra kötelezettnek
joga van arra, hogy a szerződés megszüntetését kezdeményezze, ha úgy véli, hogy
azzal nem sérti a felmondási tilalmat. Feltehetően egy ilyen per több évet is
igénybe venne, hiszen mindkét fél szakértők bevonásával igyekezne bizonyítani
az igazát, ám, ha végül az átadó szolgáltató részéről eredményesen zárul a per,
akkor az általa követelt megemelt árat a felmondás időpontjára visszamenően is
érvényesítheti.
Lehetőség van azonban a bírói
úton kívül egy másik jogorvoslati lehetőségre, ha a fizetésre kötelezett
túlzónak tartja az áremelést, ez pedig a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárása.
A tisztességtelen piaci
magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény
(Tpvt.) 2.§-a tiltja, hogy a gazdasági tevekénységet az üzletfelekkel, és a
versenytársakkal szemben az üzleti tisztesség megsértésével folytassák. Ezen
belül is a Tpvt. 21.§-a tiltja a gazdasági erőfölénnyel történő visszaélést,
amely megvalósulhat tisztességtelen ár megállapításával, amely esetünkben a
túlzó árat jelenti.
Nem lehet tisztességtelen piaci
magatartásról beszélni, ha azt valamilyen állami aktus idézi elő, tehát
hatósági árak esetében ez a kérdés fel sem merülhet. (Ha tehát egy cég
képviselőjének eszébe jutna, hogy ennek a cikknek a hatására a GVH-hoz
forduljon az emelt díjak miatt, akkor azt nyugalomra inteném: az hatósági ár,
amiatt nem lehet eljárást kezdeményezni.)
Az átadási árak tekintetében
éppen 2024. január 1-től hatályos módosítások helyezték a víziközmű szolgáltató
cégeket a Tpvt. hatálya alá azzal, hogy az ágazati miniszter ármegállapító
jogköre ebben a kérdésben megszűnt, és a felek gyakorlatilag szabadon
állapodnak meg az árakban.
Ugyanakkor az, hogy egy cég
emelni kívánja a díját, önmagában még semmilyen jogellenességet nem okoz, hiszen
erre minden piaci szereplőnek joga van. Ahhoz, hogy ennek a magatartásnak egyáltalán
felmerüljön a jogellenessége, az kell, hogy a piacon az adott cég erőfölényben
legyen.
Egy cég akkor van gazdasági
erőfölényben, ha a piaci magatartásának meghatározásakor (például az árai
megállapítása során) nem kell figyelembe venni üzletfeleinek vele kapcsolatos
piaci magatartását. Tipikusan ilyen helyzet a monopólium, amikor a monopol
helyzetben lévő piaci szereplő magasabb árat szabhat (például azért, mert az
adott terméket csak ő árusítja), mint amekkorát az üzlettárs megfizethetne
érte.
A víziközmű szolgáltatás
úgynevezett természetes monopólium, amely egyébként a „társadalmilag hasznos”
monopóliumok közé tartozik, hiszen az államilag megállapított szolgáltatási
területen az adott víziközmű szolgáltató kizárólagosan jogosult az ivóvíz- vagy
szennyvízszolgáltatás (legtöbbször egyszerre mindkettő) nyújtására. Éppen ezért
a GVH már gyakran büntette meg a víziközmű szolgáltató cégeket azért, mert
egyes kizárólag általuk nyújtott, de nem hatósági áras szolgáltatásokat túl
magas áron nyújtottak.
Jelen esetben azonban nem olyan
szolgálatásról van szó, amely értelemszerűen természetes monopólium fogalma alá
esik, mivel ezt az árut, illetve szolgáltatást a vízmű nem a hatóságilag
meghatározott szolgáltatási területén nyújtja.
Nem feltétlenül igaz tehát, hogy
a szolgáltatás nyújtására kötelezett víziközmű cég a releváns piacon
erőfölényben van, tehát, hogy a fizetésre kötelezett fél csak tőle tudja megrendelni
az adott árut (esetünkben az ivóvizet), vagy szolgáltatást (szennyvízelvezetés
és/vagy tisztítás), illetve hogy azt csak jelentősen drágábban tudná máshonnan
beszerezni.
Önmagában az erőfölény megléte
(ami valószínűleg számos esetben azért igazolható lenne) még nem jelenti azt,
hogy a szolgáltatást nyújtó fél tisztességtelenül járt el az árak megállapítása
során.
A GVH eddigi gyakorlata alapján
megállapítható, hogy az áremelést akkor tartja tisztességtelennek (túlzónak),
ha az meghaladja a vállalkozás gazdaságilag indokolt költségei és a befektetés
adott szakmát jellemző kockázatával arányban álló hozam alapján keletkező
(tisztességes) nyereség összegét. A GVH a túlzó ár megállapításánál széleskörű
vizsgálatot folytat le, ennek során felméri, hogy melyek voltak az erőfölényben
lévő piaci szereplő gazdaságilag indokolt költségei és mennyi volt a normatív
nyeresége. Ráadásul az adott piaci szereplő által alkalmazott árat különböző
módszerekkel összeveti a versenyárral (például úgy, hogy más földrajzilag
elkülönült szolgáltatók esetében vizsgálja az átadási árakat).
Felmerül a kérdés, hogy mit
érthetünk a víziközmű szolgáltatás esetében a „tisztességes nyereség”, vagy
„ésszerű nyereség” alatt? A Víziközmű szolgálatásról szóló 2011. évi CCIX.
törvény 1.§ (1) k.) pontja szerint ugyanis a díjakat úgy kell megállapítani,
hogy az indokolt költéségek megtérülése mellett erre is fedezetet nyújtsanak.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási
Hivatal (MEKH) ezzel kapcsolatban úgy foglalt állást, hogy az átadási
szerződések vonatkozásban nincs olyan jogszabály, ami ezt meghatározná, hanem
minden egyes esetben külön kell vizsgálni, hogy az adott szolgáltató által a
releváns piacon történt áremelés összehangban van-e a szolgáltatásra kötelezett
indokolt költségeivel. Ezek a költségek pedig rendkívül szerteágazóak lehetnek,
tekintve, hogy jó eséllyel tíz éve nem került sor áremelésre, és az átadás
kapcsán fejlesztési költségek merülhetnek fel stb. stb. Megjegyzendő, hogy a
MEKH a 24/2023. (XII.13) EM rendelet (továbbiakban a Díjrendelet) értelmezése
kapcsán kiadott egy állásfoglalást, mely szerint a Díjrendeletben hivatkozott „ésszerű
nyereség” mértéke alatt a pozitív előjelű ROS-t (Return of Sales: adózott
eredmény/értékesítés nettó árbevétele) de maximum 5%-t ért.
Erre vonatkozóan azonban
kérdésemre a MEKH nagyon határozottan úgy foglalt állást, hogy az így kalkulált
ésszerű nyereség kizárólag a Díjrendelet értelmezése kapcsán alkalmazható, kereskedelmi
megállapodások vonatkozásában a költségek és a nyereség vizsgálata kizárólag
egyedileg, minden szerződésre külön alkalmazandó.
Arra a kérdésre tehát, hogy
Fővárosi Vízművek Zrt., vagy bármely víziközmű szolgáltató indokoltan emelte-e
meg többszörösére az átadási árat, azt a választ adhatjuk:
Az attól függ…
Erőfölényben volt-e az áremelő a
releváns piacon? Beszerezhető-e az ivóvíz, vagy elvezethető-e a szennyvíz
máshová, jelentős ráfordítás nélkül?
Ha erőfölényben is van, akkor az
áremelés összhangban van-e az átadással kapcsolatban indokoltan felmerülő költségekkel
és az így elért nyereség üzletileg tisztességesnek tekinthető-e?
A fentiek alapján pedig egyáltalán
nem ésszerűtlen, hogy az átadási árak akár háromszoros emelése is tisztességtelen
piaci magatartást valósítana meg.
A jövő fogja eldönteni, hogy az
átadási szerződések szabadárassá tétele jó döntés volt-e. Személyes véleményem
az, hogy mindaddig, ameddig a teljes integráció nem valósul meg, addig ez a
helyzet piaci feszültséget fog gerjeszteni. A 2024 előtti szabályozás (hatósági
ármegállapítás) sokkal jobban szolgálta az ellátás érdekeit, ezért remélem,
hogy a következő módosítás során ez is korrigálásra kerül majd.
Budapest, 2024. 03. 24.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése