Csipkerózsika álomból hideg zuhany, avagy ráeszméltek a cégek, hogy brutális vízdíjat fognak fizetni…Mi lehet a megoldás a közületeknek?
Csipkerózsika álomból
hideg zuhany, avagy ráeszméltek a cégek, hogy brutális vízdíjat fognak fizetni…Mi
lehet a megoldás a közületeknek?
Amint ismeretes az
Energiaügyi Minisztérium (EM) 2024. december 13-án közzétette a
25/2023.(XII.13.) EM Rendeletet (Rendelet), amely 2012 január 1-e óta először
tette lehetővé a nem lakossági felhasználók víziközmű díjainak emelését. A
Rendelet egy alapdíjat és egy fogyasztással arányos díjat állapít meg
bekötésenként. Az alapdíj számításánál az átfolyási mérő átmérőjét kell
figyelembe venni.
2024.
januárjában már több nem lakossági felhasználó is olyan kéréssel fordult az a
vízmű cégek ügyfélszolgálataihoz, hogy szeretné jelenlegi vízmérőjét egy kisebb
átmérőjű vízmerő berendezésre cserélni, mivel neki kevesebb víz is elegendő
lenne, és nem szeretne többet fizetni.
Alapvetően a Víziközmű
szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (Vksztv.) és az annak
végrehajtására kiadott 58/2013. (II.27.) Korm. rendelet (Vhr.) nem rendelkezik
olyan lehetőségről, mely arra vonatkozik, hogy az szolgáltatási kapacitást a
Szolgáltató a felhasználó kérésére csökkentse (értsd: nagyobb átmérőjű mérőt
kisebb átfolyási mérőre cseréni)
Ez feltehetően
azért van így az 1960-as évektől nem volt arra példa, hogy a felhasználók a
kapacitás csökkentésére tartottak volna igényt, ezért a kapacitás csökkentése a
Szolgáltató részéről a kifejezetten szankciós jellegű volt, lásd a Vksztv. 58.§
(1) bekezdés a.) pontját:
„58. § (1) A víziközmű-szolgáltató a létfenntartási,
a közegészségügyi és a katasztrófa-elhárítási vízigények teljesítése mellett a
víziközmű-szolgáltatás korlátozása, illetve felfüggesztése körében az alábbi
intézkedések megtételére jogosult:
a) a közüzemi ivóvíz-szolgáltatást külön berendezés beépítésével időben és
mennyiségben korlátozhatja”
A Vksztv. és a Vhr. is csak azt az esetét ismeri a felhasználó által
kezdeményezett „korlátozásnak”, ha a felhasználó kifejezetten a teljes
szolgáltatás felfüggesztését kezdeményezi, ebben az esetben azonban nem lesz az
ingatlanon szolgáltatás.
A víziközmű szolgáltatásra vonatkozó szerződést a nem lakossági
felhasználó lényegében csak akkor tudja felmondani, ha egyben felhasználó
váltás is történik (tipikusan, ha eladja az ingatlant, vagy az ingatlan
tulajdonjoga átruházásra kerül valamilyen módon pld. apporttal), de ilyen lehet
az ingatlan használatának átruházása (tipikusan bérbeadása, ha a bérleti
szerződés szerint a bérlő vállalja a rezsi fizetését és az órákat magára
íratja). Ilyenkor a felmondás hatályosulásához az új felhasználó szerződésének
elfogadása is szükséges, addig az időpontig a korábbi felhasználó köteles helyt
állni a Szolgáltató felé.
Sem
a Vksztv. -ben sem a Vhr.-ben nincs tehát arra vonatkozó rendelkezés, amely
kötelezettséget keletkeztetne a Szolgáltató részéről arra, hogy Felhasználó
kezdeményezésére csökkentse a kapacitást, még akkor sem, ha ennek műszaki
feltételi biztosítottak, és a Felhasználó ennek költségeit előlegezi.
A sajtóban megjelent hírek szerint[1]
a Nemzeti Vízművek Zrt. (NV Zrt.) irányítása alá került víziközmű cégek
vonatkozásában 2024. január 31-én olyan tartalmú állásfoglalás született, mely
szerint a felhasználó kezdeményezheti kisebb átmérőjű átfolyási merő
felszerelését, ennek azonban feltétele, hogy 30 napnál nem régebbi szaktervező
által készített vízigény tervet mutasson be, valamint ahhoz az illetékes
Katasztrófavédelmi Főigazgatóság hozzájárulását adja (mely engedély szintén nem
lehet régebbi 30 napnál). Ugyanebben a cikkben hasonlóképpen nyilatkozott a
Kurdi Viktor a MAVIZ elnöke, aki ilyen esetben kisebb mérőóra alkalmazását
javasolta. Az érintett cégek vonatkozásában azonban nincs még jele annak, hogy
ezt a lehetőséget az üzletszabályzatukban feltüntették volna.
Ameddig nem lesz egyértelmű jogi szabályozás arra az esetre, hogy ilyen
jellegű kérést a Szolgáltató – ha egyébként a műszaki és a jogszabályi
feltételek fennállnak (lásd: szakvélemény és a katasztrófa védelem engedélye) –
köteles teljesíteni, addig a Szolgáltató jóindulatán múlik, hogy teljesíti-e a
kérést.
Ugyanakkor ebből a helyzetből is lehet kiút, hiszen mint említettem a
jogutódlás esetén itt is meg lehet szüntetni a szerződést, és jelenleg csak a
nem lakossági felhasználókat terhelik ilyen díjak...Ügyelni kell azonban a
jogszabályok pontos, és szó szerinti betartására. Másfelől a közszolgáltatási
szerződés is szerződés, ezért a Szolgáltató elzárkózása esetén lehetséges a
bírói szerződésmódosítás igénybevétel, ha ennek egyébként a feltételei
fennállnak.
Vannak esetek azonban, amikor a Szolgáltató akkor sem tudja csökkenteni
mérő átmérőjét, ha akarja, mivel az adott rendszer egyen az Országos Tűzvédelmi
Szabályzat szerinti oltóvizet (tűzivizet) biztosít.
A Rendelet 2.§ -a szerint:
„2. § Nem alkalmazhat alapdíjat a víziközmű-szolgáltató arra a
vízmérőre, amely kizárólagosan tűzivíz ellátására áll rendelkezésre, és a
fogyasztó az ennek megfelelő besorolást a szolgáltatónál írásban kezdeményezte.”
Amennyiben tehát egy rendszer kizárólag a tűzivíz ellátására szolgál, és
a felhasználó ezt írásban jelzi, akkor az alapdíj nem számlázható részére.
Vannak esetek azonban amikor a tűzivíz biztosítása, és használati víz
(tulajdonképpeni ivóvíz) biztosítása ugyanazon a rendszeren történik. Ez egy
csapdahelyzet, hiszen ebben az esteben a felhasználó csak néhány m3-nyi vizet
használ, ugyanakkor egy nagy átmérőjű átfolyási mérőn keresztül kapja a vizet.
Tipikusan ilyenek az ipari parkok felhasználói, ahol a nagy logisztikai
épületek tűzivíz mennyiségének biztosítására hatalmas átmérőjű mérőket
szereltettek fel, holott a felhasználók ténylegesen legfeljebb egy nagyobb
háztartásnak megfelelő mennyiségű ivóvizet igényelnek.
Számos cég ébredt fel csipkerózsika álmából, amikor az eddigi vízdíja
akár negyvenszeresére is emelkedett.
Ilyen esetben is lehet megoldás az egyik, hogy a felhasználó külön
bekötést létesít a használati víz biztosítására, és azt külön bekötési mérővel
méri, míg az tűzivíz hálózatról nyilatkozik a Szolgáltató felé, hogy azon a
mérőn csak oltó vizet mér. Ennek a külön használati víz hálózat kivitelezésnek
azonban olykor rendkívüli költségei lehetnek, nem is szólva az időről
(természetesen eddig az időpontig a felhasználó az emelt alapdíjat köteles
fizetni)
A másik, jóval költség kímélőbb megoldás lehet kombinált mérők
alkalmazása, amelyek egyidejűleg alkalmasak használati víz és az oltóvíz
fogyasztás mérésére. A probléma az, hogy az un. kombinált mérőkre semmilyen
jogszabály nem vonatkozik (bár használatukat semmilyen jogszabály nem is tiltja),
szemben az ikermérőkel, amelyet már ismer a Vhr. is:
„12. fogyasztásmérő: a vízmennyiség vagy a szennyvízmennyiség mérésére
szolgáló mérőeszköz:
ab) ikermérő: egy vagy több ingatlan különböző felhasználási helyei
ivóvízhasználatának mérésére szolgáló, az ivóvíz bekötővezeték végpontjára
csillagpontosan kialakított bekötési vízmérők,”
Kérdés, hogy az ikermérő definíciója kielégíti-e a Rendelet 2.§-ában
foglalt feltételeket?
Célszerűbb lenne, ha jogszabály egyértelműen szabályozná ilyen esetekben
a kombinált mérők alkalmazását, és egyben kötelezné is a szolgáltatókat ezek
felszerelésére, és használatára.
Végül még egy megjegyzés: a nem lakossági felhasználókat nem védi a
Vksztv. tehát fizetési késedelem esetén a Szolgáltató az Üzletszabályzatában
foglaltaknak megfelelően bármikor korlátozhatja, vagy kizárhatja a szolgálatásból.
Ha tehát a felhasználó úgy döntene, hogy az elviselhetetlenül magas díjat nem
fizeti meg, akkor célszerű azonnal bírósághoz fordulni, és a követelt összeget írói
letétbe helyezni, és ideiglenes intézkedést kérni, nehogy kizárják a
szolgáltatásból.
Meggyőződésem ugyanakkor, hogy az extrém magas panaszok száma miatt hamarosan
jogszabály, de legalábbis valamilyen állásfoglalás rendezi majd ezt a
helyzetet.
Budapest, 2024. 02. 19.
dr. Szabó Iván LLM
ügyvéd
[1] https://24.hu/fn/gazdasag/2024/02/18/nafa-kft-vizfogyasztas-szamla-februari-brutalis-vizdijemeles-192-ezer-forint
Megjegyzések
Megjegyzés küldése