Ki terhelnek az új vízdíjak?
Kit
terhelnek az új vízdíjak?
2023. december 13-án
jelent meg a Magyar Közlönyben a 25/2023. (XII.13.) EM rendelet (Rendelet) a nem lakossági felhasználók
víziközmű-szolgáltatási díjának megállapításáról.
A rendelet a nem lakossági fogyasztók vonatkozásában az ivóvíz és
szennyvíz ágazat vonatkozásában két tényezős díjat állapít meg:
·
alapdíjat és
·
fogyasztással arányos díjat
A fogyasztással arányos díj országosan egységes: az ivóvíz esetében 576
Ft/m3, a szennyvíz esetében 881 Ft /m3
Az alapdíj mértéke az átfolyási átmérőhöz igazodik, amely víz és
szennyvíz esetében is a 13 mm től 300 mm -ig terjed.
A Rendelethez csatolt táblázat szerint az ivóvíz alapdíja bekötéseként
841,- Ft-tól 609.654,-Ft-ig is terjedhet, míg szennyvíz esetén 1661,-Ft-tól
egészen 1 204 247,-Ft-ig terjedhet.
A rendelet 2024. január 1-én lép hatályba.
Eddig mindenki számára világos, hiszen a Rendelet tartalmát mindenki
megismerheti, sőt azzal a sajtó is kiterjedten foglalkozott.
Ami viszont kevésbé nyilvánvaló, hogy kiket terhel ez a díj?
Már a rendelet megjelenését követő napon több polgármester ügyfelem is
hívott, hogy akkor ez ugye csak a cégekre vonatkozik?
Nem, nem csak a cégekere vonatkozik, viszont nem vonatkozik a társasházakra.
Vonatkozik viszont az ún. közületekre: a polgármesteri hivatalokra, bölcsödére,
óvodára, iskolára, az ezeket kiszolgál konyhára, börtönre, kórházra stb. stb.
Ezen az oldalon már számtalanszor foglalkoztam azzal a problémával, hogy a
Víziközmű szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény (Vksztv.) szerint ki lakossági,
és ki a nem lakossági fogyasztó.
Sajnos hiába vártuk, hogy a Vksztv. módosítása, vagy legalább az annak
végrehajtására kiadott 58/2013. (II.27.) Korm. rendelet (Vhr.) pontosítja majd
a nem lakossági felhasználó fogalmát, esetleg kiveszi a kis- és mikro
vállalkozásokat ebből a körből, ez egyelőre nem történt meg, ezért csak a
Vksztv. jelenlegi szövegére támaszkodhatunk
A Vksztv. idevágó rendelkezései a következőek:
„2. § E törvény alkalmazásában:
5. felhasználási hely: az a víziközmű-szolgáltatásba bekapcsolt ingatlan,
amelyen a víziközmű-szolgáltatást a felhasználó igénybe veszi,
6. felhasználó: a víziközmű-szolgáltatást e törvény szerinti
szerződéses jogviszony keretében vagy a 31/A. § (1) bekezdésében meghatározott
ideiglenes szolgáltatás időtartama alatt a víziközmű-szolgáltató előzetes
hozzájárulásával ténylegesen igénybe vevő természetes vagy jogi személy, jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki (amely) a víziközmű-szolgáltatásba
bekapcsolt ingatlan használója, és sorban mögötte az ingatlan tulajdonosa,
15. lakossági felhasználó: az a természetes személy
felhasználó, aki nem jövedelemszerző gazdasági tevékenység keretében, saját
háztartása, üdülő vagy hétvégi ház, garázs ellátása érdekében veszi igénybe a
víziközmű szolgáltatást, valamint a társasház és a lakásszövetkezet,”
Az, hogy ki a „nem lakossági felhasználó” a törvény
nem értelmezi, ezért csak a lakossági felhasználó fogalmából lehet
visszavezetni.
Ennek megfelelően tehát, minden nem természetes
személy, tehát: jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági
társaság, nem lakossági felhasználónak (közkedvelt nevén: közületnek) minősül.
Kivételt képez a társasház, és a lakásszövetkezet,
ők tehát bármennyit fogyasztanak akkor is az eddigi rezsicsökkentett lakossági
díjat fizetik. (ez nem vonatkozik arra a kivitelező cégre, amely a társasházat
kivitelezi, és a saját nevére kéri meg a bekötést! Érdemes lehet tehát először
megalapítani a társasházat és azután kérni a bekötést!).
Ugyanakkor emelt díjat kellene azoknak a
magánszemélyeknek is fizetni, akik az ingatlanukat jövedelemszerző tevékenység keretében
veszik igénybe a víz- és csatornaszolgáltatást.
Bár számtalanszor jeleztük, a jogszabály nem
értelmezi a „jövedelemszerző tevékenység gazdasági tevékenység keretében”
definícióját, ezért a jelenlegi jogszabályok szerint bárki, aki az ingatlanába,
vagy más ingatlanába egy vállalkozást jegyeztet be, lényegében – a jelenlegi
jogszabályok értelmében – beletartozik a definícióba.
Óvakodjanak tehát pld. a bérbeadók, hogy
megengedjék, hogy a bérlőik a bérelt ingatlanba vállalkozást jelentsenek be,
úgy hogy a közmű számlák – óvatosságból – az ő nevükön maradnak.
„Öröm az ürümben”, hogy a jelenlegi – és szintén
többször jelzett – joghézag miatt a nem lakossági felhasználok csak abban az
esetben érhetőek el a víziközmű szolgáltatók számára, ha velük írásban
szolgáltatási szerződést kötnek. Ha egy ingatlanon lakossági felhasználó került
bejelentésre, aki rendszeresen fizeti víz- és csatornadíjakat, ugyanakkor az
ingatlanon egy nem lakossági felhasználó is igénybe veszi a szolgáltatást,
akkor szolgáltató lényegében tehetetlen a nem lakossági felhasználóval szemben,
mivel azt – szerződés hiányában - sem kötbéreztetni nem tudja, sem a hálózatfejlesztési
hozzájárulást sem tud tőle szedni. Az
ingatlanban bejelentett lakossági szolgáltatót a Vízmű legfeljebb a kötbérrel
sújthatja, mert az új felhasználót nem jelentette be.
A Vízmű ezen
jogosultsága az Ületszabályzatokban van szabályozva. Tipikusan ezek eddig
kisebb kötbérek voltak (pár ezer forint), azonban előfordulhat, hogy a Szolgáltatók
most megpróbálnak majd módosítani az Üzletszabályzaton, hogy nagyobb kötbért
szabhassanak ki ebben az esetben, ezzel is ösztökélve a felhasználókat a magasabb
díj fizetésére.
Az egyetlen lehetőség ilyenkor a Szolgáltató kezében
egy speciális jogi fegyver a „jogalap nélküli gazdagodás”, mint jogcím.
Ha szolgáltató bizonyítani tudja, hogy az adott
ingatlanon nem lakossági felhasználás is történik (ehhez elegendő a közhiteles
cégnyilvántartás), akkor maximum 5 éves (ennél lehet természetesen kevesebb is,
de több nem az elévülés miatt) időtartamra visszamenően követelheti az adott
ingatlant igénybe vevő nem lakossági felhasználótól a lakossági, és a nem
lakossági díj közötti különbséget, azon az alapon, hogy ezzel az összeggel a
nem lakossági felhasználó jogalap nélkül gazdagodott.
Ilyen jellegű per megindítására azonban mindeddig nem
került sor – legalábbis nekem nincs erről tudomásom- mostantól kezdve azonban
előfordulhat, hogy a két díj közötti különbség eléri azt a szintet, hogy a Szolgáltatóknak
megérje ilyen pereket indítani.
Érdemes tehát a kis családi cégek esetében arra is
vigyázni, hogy az esetleges alvó cégek kijelentésre kerüljenek a családi
ingatlanokból, mivel a Vízmű - kizárólag a cégnyilvántartás adataira
támaszkodva indíthat ilyen pert.
Nyitva marad ugyanakkor a például azoknak a társasházaknak,
vagy tulajdonközösségeknek az esete, ahol nincsenek almérők, hanem egy főmérőn
működnek, és a költségeket pld. m2 alapon felosztják egymás között a
tulajdonosok. Ebben az esetben akkor sem követelhető a magasabb díj, ha akár a
társasház, vagy a tulajdonközösség minden tagja nem lakossági felhasználó, és akár
kifejezetten vízigényes tevékenységet folytat, tekintve, hogy a társasház –
mint fentebb láthattuk – lakossági felhasználónak minősül. Elég furcsa helyzet
áll tehát elő, hogy például egy bölcsőde, egy iskola, vagy az ezeket ellátó
konyha magas vízdíjat fog fizetni, míg egy gazdag társasház rezsicsökkentett
díjat.
A költségek nagy arányú növekedése miatt várhatóan
nőnek majd az ilyen jellegű jogi konstrukciók, illetve meg fog növekedni a sajt
beruházás keretében megvalósított, és magáncélú szennyvíz tisztítók száma a
nagyobb fogyasztók esetében. Az sem kizárt, hogy az eddigieknél többen próbálkoznak
majd kút fúrásával.
Nincsenek információim arról, hogy ezeket az
ellentmondásokat hogyan kívánja a jogalkotó feloldani, de feltehetően a jövő év
során új módosítások várhatóak.
kelt: Budapest, 2023. 12. 18.
Dr. Szabó Iván LLM
ügyvéd
Megjegyzések
Megjegyzés küldése