Agglomerációs fórum a Pest Vármegyei Városházán (középpontban a víziközmű fejlesztések)
Agglomerációs fórum a Pest Vármegyei Városházán
2023.
május végén több polgármester barátom is izgatottan hívott fel, hogy
hallottam-e a Budapesti Agglomerációs Fejlesztési Tanács (BAT) június 1-ei konzultációjáról,
„merthogy azon komoly bejelentések lesznek” a Budapesti Agglomerációt (Agglomeráció)
érintő víziközmű problémákról, és azok megoldásáról.
Tudva
levő, és már számtalanszor leírtam, hogy a viziközmű szolgáltatással
kapcsolatos legnagyobb feszültségek éppen az ország legfejlettebbnek tartott, Budapestet
övező agglomerációban vannak. Ezeken az oldalakon én is, de számos sajtótermék
is írta már, hogy az víziközmű szolgáltatással kapcsolatban felmerülő problémák
itt még a kapacitáshiánnyal is kiegészülnek (egyszeren nincs elegendő víz, és
nincs elegendő szennyvízkapacitás). Az okok:
-
a Kormány családbarát
politikája (olcsó hitelek, lakásvásárlási kölcsön, babakötvény stb.stb.) egy már
korábban megindult kivándorlási hullámot erősített fel a mára amúgy
lakhatatlanná vált Fővárosból, ahol az ingatlan árak reménytelenné teszik, hogy
egy fiatal házaspár lakáshoz jusson
-
ezt a folyamatot
2019-21-ben még alaposan felpörgette a COVID is
-
Az agglomerációt alkotó
önkormányzatok infrastruktúrája képtelen lekövetni azt a népesség-robbanást ami
az utóbbi években az Agglomerációban végbement, ez pedig a víziközmű infrastruktúrára
különösen igaz, ha csak az elmaradt beruházásokra, és a rekonstrukciók hiányára
gondolunk
-
Az M0 körgyűrű
kialakítása magával hozta az agglomerációs ipar fellendülését, amely szintén
víz és szennyvíz kapacitásokat igényelne
-
Az építésrendészeti
szabályok elvonása az önkormányzatokról azt eredményezte, hogy a településeknek
nincsenek eszközei a „trükkös” építkezések megakadályozására
-
stb.stb.
Elmondhatjuk,
hogy a politikai hozzáállás nélkül ez valamennyi agglomerációs önkormányzatnak
az egyik legfőbb problémája lett az utóbbi években ezért is volt nagy a
várakozás a szakmai rendezvénnyel kapcsolatban, ahol a meghívó szerint a
Területfejlesztési Minisztérium és az újonnan felállított Építési és
Közlekedési Minisztérium (ÉKM) is államtitkári szinten képviseltette magát.
A
legnagyobb várakozás ugyanakkor a Energiaügyi Minisztérium Víziközmű-ágazatért felelős,
mindössze egy hete kinevezett felelős helyettes államtitkárának előadását előzte
meg „A viziközmű fejlesztés aktuális kérdései, különös tekintettel a
Budapesti Agglomerációra” címmel, mivel a polgármesterek között elterjedt ,
hogy most valamilyen konkrét fejlesztési terv kerül ismertetésre az
Agglomerációt érintően, esetleg valamilyen nagyívű állami beruházást is bejelentenek
(agglomerációs gerincvezeték, vagy szennyvíztisztítási program stb.) Őszintén
szólva magam is nagyon kíváncsi lettem, és több önkormányzati ügyfelemet is
megkértem, hogy regisztráljon az eseményre, így végül már három település
képviseletében is jelen lehettem.
Az
első probléma éppen egybeesett a konzultáció tárgyával: az időpont, pontosabban
annak kapcsolata a közlekedéssel.
A
konferencia reggel 9 re került meghirdetésre, és ez lévén hétfő is, éppen
egybeesik az Agglomerációból a Centrum felé tartó közlekedési csúccsal. Nekem
egy 25 km -re fekvő településről másfél óráig tartott – igen kalandos
útvonalakon – beérni, és éppen csak beestem a meghirdetett 9 órára. Az agglomerációs
önkormányzatok képviselői elkéstek, vagy el se indultak, többek között a
reménytelen parkolási helyzet miatt.
Mindezek
alapján a konferenciát szervező a Láng Zsolt elnök úr csalódottságának adott
hangot az alacsony érdeklődés miatt, holott az érdeklődés nagy volt, csak az
időpont volt az agglomerációból tarthatatlan közlekedésileg. (Célszerű lenne a
jövőben a szakmai fórumot későbbi időpontban kezdeni, vagy – mivel az
Agglomerációt érinti – valamilyen agglomerációs településre szervezni, biztos
vagyok benne hogy bármelyik Polgármesteri Hivatal boldogan vállalná fel a házigazda
szerepét)
Láng
Zsolt, mint a Középmagyarország Fejlesztéséért Felelős Kormánybiztos nyitó
beszédében utalt arra, hogy ennek a szakmai megbeszélésnek az egyik fő eleme a
víziközmű szolgáltatás lesz, mint a régiót érintő egyik legnagyobb probléma
(Gondoljuk csak a tavaly nyári Solymári vízhiányra), a probléma pedig nem válaszható
el a területfejlesztés és a építésügy és a közlekedésfejlesztés témakörétől,
amelyeket érintő előadásokat hallgathattak meg a jelenlévők.
Elsőként
Mayer Gábor a Területfejlesztési Minisztérium államtitkára tartott egy –
nyugodtan mondható – tudományos igényű előadást a Budapesti Agglomerációról, komoly
statisztikai adatok felsorolásával, és szociológiai elemzéssel egészen az
1970-es évekig visszamenően. Igazán kiváló előadás volt, számos diáját le is
fényképeztem. Ezzel kapcsolatban csak az volt a probléma, hogy ezen a fórumon
mindenki megoldásokat várt, és nem elemzést, azzal a ténymegállapítással, hogy
most már sürgősen cselekedni kell.
Jóval
operatívabb előadást tartott Lánszki Regő az Építési és Közlekedési
Minisztérium Államtitkára, aki a folyamatban lévő, az építési joggal kapcsolatos
jogszabályok előkészítéséről tartott előadást. Az államtitkár prezentációjából
kiemelendő, hogy az az új jogszabálytervezet az építési jogot alapelvekhez kívánja
kapcsolni, ezen belül érintésre kerültek a zöld területek védelme, a műemlékvédelem,
a barna mezős területek, a használaton kívüli ingatlanok, de Lánszki röviden
érintette az un „tanya” problémát is. Az előadás végén Lánszki államtitkár jelezte,
hogy maga is a kétoldalú eszmecseré tartja fontosnak a kérdésben, és javasolta,
hogy minél több kérdés-felet interakció legyen a konferencia végén.
Az
építési beruházási témakört követően Toróczkay Zsolt főosztályvezető helyettes
tartott előadást a közlekedés fejlesztésről. Erről az előadásról is elmondhatjuk,
hogy egészen kiváló, és tudományos igényű volt. A legfőbb szentenciája, hogy a jelenlegi
M0 körgyűrűt be kellene fejezni (szerintem ezzel minden jelenlévő egyetértett),
illetve, hogy szükség lenne egy a Centrumhoz közelebbi új körgyűrű megépítésére.
Az előadásban ismertetésre kerültek a világ legnagyobb városainak körgyűrű rendszerei,
ami nagyon érdekes volt, de a jelenlévőket sokkal inkább érdekelték volna az
agglomerációt érintő konkrét útfejlesztések.
Utolsó
előadásként került sor a víziközmű fejlesztésekkel kapcsolatos témakörre, amelyet
a meghirdetett Rentz Tamás helyettes államtitkár helyett Koppány Balázs
főosztályvezető tartott meg. Az előadás számomra csalódást keltett, mert csak
már ezerszer elhangzott általánosságokat fogalmazott meg. Az egytelen nóvum az előadásban, ami Budapesti
Agglomerációt érintette a néhány uniós program (KEOP. KEHOP) ismertetése volt, két
konkrét projekttel: Pilisborosjenő, illetve a Budapestet ellátó kutak felújításának
kérdéskörével. Rövid utalást történt a KEHOP + programra, és a svájci támogatási
programra (az előbbivel kapcsolatban elhangzott, hogy az főleg a 2000 lakos
alatti kistelepülések vízellátását oldhatja meg, ez utóbbival kapcsolatban
viszont kiderült, hogy az Agglomerációt nem fogja érinteni) Az előadás szentenciája az volt, hogy „most
már tenni kellene valamit”, fontos lenne az integráció, és „lehet” hogy
rendezésre kerülnek a díjak is…Én természetesen elfogult vagyok a kérdésben, de
a körülöttam ülő polgármesterek reakciójából is azt szűrtem le, hogy nagyon elégedetlenek
a kapott információkkal.
Az
előadás követően a került sor a kérdésekre. Sajnos néhány jelenlévő úgy gondolta,
hogy ez jó alkalom arra, hogy elmondja ki ő, és mivel foglalkozik, ezzel
jelentős időt vett el azoktól, akik valóban értékes kérdéseket tettek fel.
Érdekes,
hogy az egyik legélesebb kérdést nem egy agglomeráció polgármester, hanem Tüttő
Kata főpolgárhelyettes asszony tette fel, aki a Fővárosi Vízművek Zrt. problémáira
utalva megkérdezte, hogy hogyan lehet hozzájutni azokhoz a pénzeszközökhöz,
amelyeket Energiaügyi Minisztérium ad víziközmű üzemeltetés támogatására, illetve,
hogy mikor lesznek piaci alapú díjak a víziközmű szolgáltatásban különösen a
nem lakossági felhasználók kérdéskörében? Erre a kérdésre csak annyi volt a válasz, hogy
a főosztályvezetőnek nincs felhatalmazása ilyen jellegű kérdések megválaszolására,
és jelenleg az integráció (amely nem ér véget ebben az évben) végrehajtása az
elsődleges feladat, miközben az Államtikárság dolgozik a díj kérdéseken)
Kiemelem
az egyik jegyző kérdését, aki konkrétan megkérdezte, hogy van-e remény arra,
hogy – legalább átmeneti jelleggel – a helyi önkormányzatok visszakapják az elsőfokú
építési hatósági jogkört, hogy megfékezzék az építési engedélyekkel történő „trükközést”.
Győri
Ottilia Budakeszi polgármestere tett fel még érdekfeszítő kérdést budakeszi
úttal kapcsolatban: Budakeszi út egyes területein a busz-sofőrök nem vállalnak
járatot, mert egészségkárosodás veszélye áll fenn a kátyusodás miatt, a helyreállítást
viszont akadályozza, hogy az út alatt nagy nyomású ivóvízvezetékek vannak,
ezért a rendszeres csőtörések miatt óriási dugók alakulnak ki. (A polgármester
asszony kérdése jól tükrözte az Agglomeráció problémáinak komplex jellegét: A
kérdés egyszerre demográfiai, közútfejlesztési, és a víziközmű fejlesztési is,
illetve egyszerre fővárosi és agglomerációs probléma)
Összességében
elmondhatjuk, hogy a BAT rendezvényén elmaradt a várt csoda, nevezetesen valamilyen
konkrét, nagyívű fejlesztési terv bejelentése az Agglomeráció problémáinak
komplex kezelésére.
Ezzel
szemben nagy eredmény, és a szervezőket dicséri, hogy felismerték mekkora feszültség
halmozódott fel ebben a kérdéseben, és fórumot biztosítottak a vélemények
megformálásának. A legfontosabb tanulság, hogy a kezdeményezést folytatni kellene,
és negyedévenként legalább szükség lenne ilyen jellegű rendezvényekre, hogy a
helyi szinten felmerülő problémákkal a döntéshozók, és a jogalkotók közvetlenül
találkozzanak.
Végezetül
egy szubjektív javaslat a szervezők felé: Mivel a fórumon a viziközmű
fejlesztéssel kapcsolatban került sor a legkevesebb információ átadására, szükség
lenne egy hasonló fórum összehívására kizárólag a Agglomerációt érintő víziközmű
problémák témakörében.
kelt:
Budapest, 2023. 06. 11.
Dr.
Szabó Iván
ügyvéd
Megjegyzések
Megjegyzés küldése