A víziközmű szolgáltatás helyzete 2022-ben
A
víziközmű szolgáltatás helyzete 2022-ben
(Apály
és Dagály. Szubjektív összefoglaló)
Többen
kifogásolták, hogy az év elején nem jelent meg a most már hagyományos
összefoglalóm a víziközmű szolgáltatással kapcsolatos történésekről az elmúlt
év kapcsán.
Szándékosan
vártam ezzel az összefoglalóval, mert valahogy éreztem, hogy a 2022-es évnek
nem december 31-én lett vége, hiszen a víziközmű szolgáltatással kapcsolatos
lényeges események 2022 februárjában kezdődtek és 2023 februárjáig tartottak.
(Mintha a kínai naptárat is vettük volna alapul.)
Azért
érdemes ezt a beszámolót 2022 februárral kezdeni, - mert ahogyan sok minden
másban a történelemben - 2022. február 24-e, vagyis az Ukrajna elleni orosz
támadás meghatározó hatással volt a szektorra, és azért érdemes 2023 februárral
zárni ezt a beszámolót, mert az a tény, hogy a víziközmű szektor saját
államtitkárságot kapott az Energetikai Minisztériumon belül, egy nagyon
határozott mérföldkő, amely új fejezetet nyithat az iparág történetében.
A víziközmű
szektor számára a 2022-es év úgy kezdődött, mint mindenki másnak a Világon:
borzalmasan.
Az év elején
úgy tűnt, hogy a legnagyobb probléma az lesz, hogy folytatódhat-e a szektort is
nagyon kemény kihívások elé állító COVID-19 pandémia, esetleg várhatóak e újabb
korlátozások. Mindezt azonban elsöpörte a 2022. február végén kialakult, majd
azóta is folyamatosan eszkalálódó orosz-ukrán háború.
Túlzás lenne
azt állítani, hogy a háború, és az annak következményeként folyamatosan erősödő
szankciók hatására kialakult energiaválság teljesen váratlan lett volna, hiszen
a 2021-es év második felétől már folyamatosan emelkedtek az energiaárak
tőzsdéken.
Palkó György
a Veolia Magyarország Zrt. vezérigazgatójának egy nemrég megjelent írása[1]
rámutat, hogy az energia árak emelkedése strukturálison már kódolva volt a
rendszerben, bár az is tény, hogy a napról napra erősödő nyugati szankciók,
melyek ellátásbiztonsági pánikot okoztak az energiatőzsdéken (már nem is az
volt a kérdés, hogy mennyibe fog kerülni az energia, illetve az üzemanyag,
hanem az hogy egyáltalán lesz-e) hihetetlen mértékben felturbózták, majd az
egekbe röpítették az energiaárakat.
A
választások előtti viszonylagos nyugalmat követően az újraválasztott Kormányzat
nyilvánvalóvá tette, hogy csak a lakossági fogyasztók számára nyújt segítséget
az energiaválságban, olyannyira hogy ez alól még az önkormányzati intézmények
sem képeztek kivételt, amelyek közé korábban az önkormányzati tulajdonú viziközmű
cégek 2021 végén próbálták magukat jogilag “beszuszakolni”.
Mintha
mindez nem lenne már elég nagy baj, 2022 nyarán minden idők egyik legnagyobb
aszályát élte át az ország, és hosszú idő óta Magyarországon újra megjelent a
már szinte elfeledett vízhiány fogalma. A minden idők lemelegebb nyarát kísérő
aszály több helyen okozott ellátásbiztonsági problémákat (pl. Észak-Magyarországon
több kulcsfontosságú víztározó (pl. Lázbérc) szintje a kritikus szint alá
süllyedt.
Ennek
ellenére a közvéleményt a budapesti agglomerációban fellépő ivóvízhiány lepte
meg, ezek közül is legnagyobb visszhangot az un. „Solymári vízhiány” kapta.
Ironikus
módon kevés dolog tett olyan jót a víziközmű ágazatnak, mint a 2022-es
agglomerációban fellépő víz-kapacitáshiány, amely közvetlenül érintett számos
befolyásos személyt, és szervezetet is. A víziközmű szolgáltatás hirtelen politikai
slágertéma lett, és az ellenzéki illetve kormánypárti politikusok felváltva
követeltek megoldást. A jelen sorok írásakor éppen komoly belvíz problémákkal
küzdő mezőgazdasági jelentések során nehéz felidézni, hogy ebben az időben
hirtelen sok ember életében először szembesült azzal, milyen fontos feladatokat
látnak el a víziközmű végek, és mekkora problémát jelent, hogy a megszokottal
szemben nem folyik a csapból a víz, és nemhogy az medencét nem lehet megtölteni,
de még zuhanyozni sem lehet.
Ezzel
párhuzamosan a közvélemény élőadásban figyelhette, milyen az ha megsérül a
kritikus infrastruktúra, hiszen a kezdeti “blitzkrieg” sikertelensége után az
orosz hadsereg az ukrán infrastruktúra, így elsősorban az energia és a
vízellátás központjait kezdte el szisztematikusan támadni.
Időközben a
nyár végére egyre nyilvánvalóbbak lettek az energiaválság jelei: a piacon olyan
mértékben nőttek meg az energiaárak, hogy az már a korábban még stabilnak tűnő
nagy víziközmű cégeket is ellehetetlenített. Több víziközmű szolgáltató cég is
jelezte tulajdonosai felé, hogy a 2023-ra már nemhogy megfizethetetlen árakon
tudja beszerezni az energiát, hanem egyáltalán nem is kap ajánlatot hosszú távú
energiabeszerzésre.
Az
önkormányzati tulajdonú víziközmű cégeknél már nem az volt a kérdés, hogy a
korábban fejlesztésre, vagy beruházásra szánt összegeket a rezsiköltségeikre
fordítják-e, hanem az hogy a rezsi helyett lehetőleg a munkabéreket fizetik-e
ki valahogy? Központi kérdéssé az vált, hogy kikapcsolhatják-e az
energiaszolgáltatók az áramot a víziközművekben (nem) és ha nem, akkor kb.
mikorra várható, és meddig menedzselhető, hogy az energiaszámlák felszámolási
eljárásokba menjenek át?
Nem tudni,
hogy mindezek eredményeképpen, vagy tudatos tervezés alapján, de ebbe a
helyzetbe robbant be 2022. augusztus elején a Nemzeti Vízművek Zrt. állami
integrációs programja.
2022
augusztus 4-én Dr. Raisz Anikó a TIM Minisztérium akkori környezetvédelemért és
körforgásos gazdálkodásért felelős államtitkára a minisztériumba kérette az
önkormányzati tulajdonban álló a víziközmű cégek vezető tisztségviselőit, ahol
a Nemzeti Vízművek Zrt. képviselőinek jelenlétében arról tájékoztatta őket,
hogy a Víziközmű törvény 2021. júniusában
történt módosítás értelmében lehetőség van arra, hogy az Állam kifizesse
ezen cégek 2022-es rezsiköltségeit, amennyiben a tulajdonos önkormányzatok
szándéknyilatkozatot írnak alá arról, hogy a Vksztv. 5/H.§-a alapján a
tulajdonukat képező vízi-közműveket ingyenesen átadják az Állam részére,
illetve a társaságból 5%-os tulajdoni hányadot biztosítsanak az Állam
képviseletében eljáró Nemzeti Vízműveknek. A kezdeti elképzelés szerint az
Állam az 5%-os tulajdoni hányadot ázsiós tőke-emeléssel szerezte volna meg,
amellyel a 2022-es hiány az érintett cégek tőke-tartalékába került volna (Vagyis
a cégek úgy kapták volna meg az összeget, hogy az 5%-os állami tulajdonon kívül
lényegében nem változtak volna meg a szavazati arányok)
Annak
ellenére, hogy az integrációs program rendkívül kedvező feltételeket kínált az
önkormányzatok részére, az elképzelés sokakban ellenszenvet váltott ki, és még
több önkormányzatban teljes értetlenséget. A program sikertelenségének egyik
oka feltehetően a rossz kommunikáció volt, a polgármesterek ugyanis közvetlen
tájékoztatást vártak volna a Minisztériumtól, mások viszont nagyon nehezen
jutottak információhoz, és csak nehezen találtak rá az információt tartalmazó weboldalra.
Voltak természetesen olyan önkormányzatok is, amelyek tisztában voltak a
helyzettel, de még mindig az Állam segítő kezében reménykedtek, és szokás
szerint pletykák indultak el megfelelő súllyal rendelkező helyi politikusokról,
akik majd kijárják a szükséges támogatást. Nem segített a helyzeten az sem,
hogy az integrációs programba egy személyi- és eszközállománnyal alig
rendelkező Nemzeti Vízművek Zrt vágott bele, és előzetesen nem történt meg a
szükséges jogi-szakmai előkészítés sem. Ennek hatására a Nemzeti Vízművek Zrt. többször is módosította a korábban kiküldött
szerződés tervezeteket és nyomtatványokat. Hozzá kell tenni, hogy a hírek
szerint ez nem Nemzeti Vízművek Zrt-n múlott, hanem az állami adminisztráción,
amely nagyjából hetente változtatta meg az üggyel kapcsolatos jogi
álláspontját.
Az
eredetileg tervezett ázsiós tőke emelést már üzletrész-adásvétel váltotta fel,
majd az állami részesedés 5%-ról 75%-ra kúszott fel, végül törzstőke emelés
helyett végül állami támogatás formában került átadásra, nem a cégeknek, hanem
a tulajdonos önkormányzatoknak. (Technikailag végül a cégek kapták)
(Ironikus
módon az eredeti elképzelések szerinti ázsiós tőke emelést végül egy részben
privatizált víziközműcégnél az Érdi Vízmű Kft. -nél hajtották végre, ahol Érd
Megyei Jogú Városa, a jegyzett tőke felemelése mellett egy 2021-ben kapott
állami támogatást helyezett a víziközmű cég tőke tartalékába)
A
bizonytalanságok következtében számos nagyváros -amely eredetileg jelezte
szándékát - visszalépett, több önkormányzat pedig a kivárás taktikáját
választotta, tekintettel, hogy 2022 végéig még biztosított volt a cégek
fennmaradása, és reménykedni lehetett az állami segítségben.
Mindezek
következtében 2022. október végére az első integrációs folyamat csak
félsikerrel zárult.
Az
integrációs folyamat elakadásában nagy szerepet játszott, hogy 2022. november
14-én lemondott Palkovics László TIM miniszter, ahová az integrációs folyamatot
koordináló államtitkárság is tartozott. Döntés született arról, hogy
felállításra kerül egy új Energiaügyi Minisztérium, de sokáig kétséges volt,
hogy a víziközmű szolgáltatás melyik minisztérium hatáskörébe kerül majd. Ezzel
párhuzamosan az év elején lemondott Horváth Péter a Magyar Energetikai és
Közműszabályozási Hivatal elnöke, hogy PAKS I. üzemeltetését irányítsa.
Kormányinfón ezzel kapcsolatban elhangzott, hogy a MEKH elveszti jogköreinek
nagy részét. Nem tudni, hogy ez a víziközmű szolgáltatásra is vonatkozott-e, de
feltehetőleg valaki végül felhívta a figyelmet arra, hogy valószínleg nem ez
lenne a legjobb pillanat, amikor egy autonóm szabályozási főhatóság jogköreit
kiüresítenek. Végül a MEKH élére 2023. január 16-án egy nagy tapasztalatokkal
rendelkező profi büroktara került Juhász Edit személyében, aki a hírek szerint
azzal a felétellel vállalta a megbízatását, hogy minden változatlanul marad a
MEKH-ben.
Időközben a
piaci színtéren is egyre forróbb lett az ősz. Bekövetkezett az év botránya:
2022. december 14-én lemondott a víziközmű szolgáltatás zászlóshajóját, a
Fővárosi Vízművek Zrt- igazgató Keszler Ferenc vezérigazgató. A lemondást megelőzően
került nyilvánosságra, hogy az egyik legrégebbi magyar víziközmű cég, amely
2012-ben még ki tudta vásárolni saját erejéből a francia befektetőt, most 18
MRD Ft-os veszteséggel működik, és a működés fenntartásához 9 MRD Ft azonnali
pótbefizetést kért a tulajdonosaitól. A Főváros vezetése ezt azonban
megtagadta, ami annál is inkább meglepő, mert néhány héttel korábban a Főváros
még büszkén jelentette be, hogy az 1997-ben létrejött privatizációs szerződés
lejártával 17 MRD Ft-ot hajlandó megfizetni a francia Veoliának (a
szerződéskötéskor még: Compenie Generale des Eaux CGE). Mindenesetre a ökrendezésre
azóta sem került sor, így a tisztséget ideiglenes jelleggel ellátó Csörnyei
Géza a korábbiüzemeltetési igazgatónak lesz a feladata, hogy szolgáltatási
engedélyhez szükséges gazdasági mutatók megfelelőségét igazolja jövőre a MEKH
felé. (Megjegyzem, hogy annak idején Keszler Ferenc is “ideiglenes” jelleggel
került a Fővárosi Vízmű élére.)
Az év végére
pattanásig feszültek az indulatok, folyosói pletykák szerint a MAVIZ
elnökségben már indulatos szópárbajok zajlottak le. A feszültség akkor enyhült,
amikor az év utolsó napjaiban a három már csődhelyzetben lévő önkormányzati
tulajdonú cég végül mégis megkapta az állami támogatást, köztük az a Zemplénvíz
Kft. is, ahol a hírek szerint már sztrájkhelyzet kezdett kialakulni.
A katasztrofálisan
sikerült 2022-es év után úgy tűnik az új év már pozitív változások állnak be a
szektorba: hirtelen újabb önkormányzati cégek kaptak támogatást, és a több
korábban ódzkodó nagyváros is bejelentette csatlakozási szándékát az állami
integrációhoz. Bár Lantos Csaba új Energiaügyi Miniszter megüzente, hogy 2023
januárjáig nem nagyon tud viziközmű kérdésekkel foglalkozni, a Kormány
egyértelműen állást foglalt, amikor a víziközmű cégeket kihagyta a rezsivédelmi
alapból, mondván hogy nekik lehetőségük van az állami szolgáltatáshoz
csatlakozni.
Végül sokak
meglepetésére 2023 február 8-án az Energiaügyi Minisztérium szervezet struktúrájában
egy új államtitkárság jött létre, amelynek élére egy igazi profi politikus,
egyben a magyar vidéket fajsúlyosan képviselő személy: V. Németh Zsolt került.
Az új miniszter szakmai stábja (államtitkár-helyettesek stb.) a cikk írásakor
még nem ismertek, de önmagában az a tény, hogy a víziközmű szolgáltatás kérdése
önálló államtitkári szintre emelkedett hosszú évek mulasztását pótolja. Mérvadó
körök szerint az új államtitkár személye egyértelműen üzenet a kormányoldali
önkormányzatoknak is arról, hogy az állami szolgáltatás jelenti az egyetlen megoldást.
Mi várható
2023-ban a víziközmű szektorban? Okulva a 2022-es tapasztalatokból, most már
minden mondatot úgy kell kezdeni, hogy “ha nem jön közbe semmi”(Hiszen a háború
egy éves évfordulóját jelző február 24-e még előttünk van).
Tehát ha nem
jön közbe semmi, akkor véleményem szerint 2023-as év egyértelműen az integráció
éve lesz.
Bár a
világpiacon örvendetesen esnek az energiaárak, amely nagyrészt mindenki által
csordultig töltött gáztárolók, és az eddig nagyrészt szerencsésen enyhe télnek
köszönhető, ez a 2023-re lekötött energiaárakat nem tudja jelentősen befolyásolni.
Az önkormányzati tulajdonú víziközmű cégek esetében az elkövetkező hetekben
érkezik az el az igazság pillanata, amikor ez első energiaszámlák beérkeznek.
2023
januárjában bekövetkezett az első víziközmű felszámolási eljárás is igaz, hogy
a dunaújvárosi DVCSH Kft. Fa megszűnésének, már nem volt sok köze az
energiaárakhoz, sokkal inkább Dunaújváros és a Pomázi cégcsoport elkeseredett
harcához. A DVCSH Kft. felszámolása viszont terepet minta eljárásként
szolgálhat a Nemzeti Reorganizációs Zrt.-nek, az állami felszámoló cégnek, mint
ahogy az a felszámolást megelőző közérdekű üzemeltetési időszak is, amely
általános megoldás lehet 2023-ban a szolgáltatás fenntartására azon cégek
esetében, amelyek valamilyen okból nem tudnak részt venni az állami
integrációban.
Véleményem
szerint 2023 márciusától, egy megfelelő szakértői stábbal ellátott
államtitkársággal és egy infrastruktúrában és szakemberállománnyal felduzzasztott
Nemzeti Vízművek Zrt-vel a víziközművek állami integrációja betöltheti azt a
szerepkört, amelyre a Víziközmű törvényt 2011-ben szánták.
Az eredmény
2024-re szerintem egy túlnyomórészt állami üzemeltetésben lévő víziközmű
szektor lesz, amelybe önkormányzati tulajdonú, de regionálisan szervezett
önkormányzati tulajdonú víziközművek is beleillenek, illetve marad mutatóba
néhány koncesszióban működő privatizált cég is.
Ha nem jön
közbe semmi….
Budapest,
2023. 02.13.
Dr. Szabó
Iván
ügyvéd
Megjegyzések
Megjegyzés küldése