Lehetséges problémakörök a közérdekű üzemeltetés átvétele során (Kormányalakítás után, jogszabályváltozás előtt)
Lehetséges problémakörök a közérdekű
üzemeltetés átvétele során
(Kormányalakítás után,
jogszabályváltozás előtt)
Bevezető
A 2022-es országgyűlési
választásokat követően valamennyi ágazat árgus szemekkel várja, hogy milyen
személyi és stratégiai változások állnak majd be az új Kormány megalakulásával.
Különösen igaz ez a
víziközmű szektorra, amelyet az elmúlt négy évben inkább a kivárás és a nagy
reformokra történő felkészülés jellemzett. A víziközmű szolgáltatást végző
önkormányzati tulajdonú cégek helyzete már eddig sem volt irigylésre méltó a
közismert okokra tekintettel (2011-ben befagyasztott szolgáltatási díjak, az
2015-ben befagyasztott használati-díjak, és átadási díjak mellett folyamatosan
növekvő költségek, az elmaradó rekonstrukció miatt növekvő karbantartási költségek,
a munkaerőhiány stb. stb. stb.) Mindezeket tetézte a 2021-ben hirtelen
felrobbant energiapiac, majd jött az orosz-ukrán háború és EU szankciós politikája,
amelynek következményei az energiaszektorban ma még csak nem is prognosztizálhatóak.
2021-ben a kormányzati
ciklus végén, úgy tűnt a szakpolitika végleges döntést hozott a szakmát 2013
óta feszítő kérdéskörben, és a tovább lendíti a 2014-ben megrekedt integrációt
a víziközmű szektorban. A sokak által várt teljes államosítást helyett azonban
úgy tűnt, hogy az Állam egy félmegoldást (vagy még azt sem) támogat: az
önkéntes állami integráció lehetőségét.
Hamar kiderült azonban,
hogy az önkéntes állami integráció feltételei nem születtek meg, ahogy erre egy
korábbi cikkemben is utaltam[1], az integráció
letéteményeseként létrehozott a Nemzeti Vízművek Zrt. által támasztott feltételeknek egyelőre nincs
létjogosultsága.
Ezzel együtt a
szakpolitika felől elég egyértelmű volt a jelzés, hogy az állami integráció
irányába történik az elmozdulás, de annak véghezvitele majd a következő
kormányzati ciklusra fog esni.
A probléma az, hogy
valahogy addig is létezni kellene, hiszen néhány víziközmű üzemeltetése már
2021 végére ellehetetlenült, ezért a szolgáltató váltást már 2021-ben meg
kellett oldani, vagy éppen a napokban válik esedékessé.
Szerencsére erre az
esetre a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (továbbiakban: a MEKH)
rendelkezik egy „csodafegyverrel”: a közérdekű üzemeltető jogintézményével[2], amely az állami
integráció kérdésének végleges rendezéséig, - ha nem is tökéletes - de
átmenetileg mindenképpen a megnyugtató megoldás lehet.
Az alábbi írásom egy átfogóbb tanulmány része, amely igyekszik
teljesen körbejárni ezt a speciális jogintézményt. Terjedelmi okokól itt most
csak azokat a problémaköröket veszem át, amelyekkel a közérdekű üzemeltetés
átvétele során a Közérdekű Üzemeltetőnek, az Ellátásért Felelősnek és a Korábbi
Szolgáltatónak a joggyakorlat és a saját tapasztalataim alapján szembe kell nézni.
Magával a közérdekű üzemeltetés jogintézményével, keletkezésével,
gazdasági tartalmával és megszűnésével egy-egy külön írásban foglalkozom, és
ezt az munkát elsősorban a víziközmű szakmának szánom.
Hála a Vksztv. víziközmű vagyon tulajdoni helyzetét rendező
szakaszainak a Közérdekű Üzemeltető a víziközmű szolgáltatás átvétele (birtokba
lépése) esetén egyfelől könnyebb helyzetben van[3]
mint a rokon szolgáltatási ágak (p. Távhőellátás), másrészt éppen a víziközmű
vagyon specialitásából eredően néhány vagyonelemmel olyan problémák adódhatnak,
amelyeket a jogszabályok még nem rendeznek kellő alapossággal. A Víziközmű szolgáltatásról
szóló 2011. évi CCIX. törvény (Vksztv.) és az annak végrehajtására kiadott 58/213.(II.27.)
Korm. rendelet (Vhr.) feltehetően tervezett módosítása során ezek a hiányok
pótolhatóak lehetnek, hiszen a jogintézmény már most is fontos szerepet
játszik, az integrációs folyamat felerősítése esetén pedig még nagyobb
hangsúlyt kap.
I.
Az
adatvagyon átadása
Bármilyen közszolgáltatás átadás-átvétele esetén a
legfontosabb kérdés a számlázás, vagyis, hogy a felhasználó mikor a kaphat az
új szolgáltató nevére szóló számlát a kezéhez. A számlázás alapját viszont
felhasználói adatok képezik. A felhasználói adatok vonatkozásában a Vksztv. 61.
§-a tartalmaz rendelkezéseket, ezek azonban éppen az Ellátásért Felelőst
köteleznék a felhasználói adatok átadására. [4]
Ez a rendelkezés azonban meglehetősesen életszerűtlen főleg az olyan
üzemeltetési jogviszonyok esetén, amelyek még a Vksztv., hatályba lépése előtt
jöttek létre. Erre tekintettel a közérdekű kijelölést tartalmazó határozat mindig
kötelezést tartalmaz arra, hogy a Korábbi Szolgáltató adja át az adatokat a
Közérdekű Szolgáltatónak még annak birtokba lépését megelőzően.
A gyakorlatban előfordult, hogy a Korábbi Szolgáltató –
éppen az Ellátásét Felelőssel fennálló jogvitájára tekintettel - vonakodott
átadni a közérdekű üzemeltetőnek a felhasználói adatokat, azonban hamar jobb
belátásra tért, a Vksztv. 32. § (4) bekezdésének rendelkezéseire hivatkozása
esetén[5],
mely szerint az üzemeltetési jogviszony a birtokba lepéssel megszűnik. Ettől a
perctől viszont a Korábbi Üzemeltető már jogtalanul kezeli a felhasználók
személyes adatait, amely súlyos bírság lehetősége mellett már bűncselekmény
gyanúját is felvetheti.[6]
II.
Rendszerfüggetlen
viziközmű elemek
Speciális vagyonjogi elemet tartalmaz a Vksztv. 2.§ 17.
pontja amely a rendszerfüggetlen víziközmű elemek fogalmát határozza meg:
17. rendszerfüggetlen víziközmű-elem: a víziközmű olyan nem
egyedi gyártású berendezése, alkotórésze, amely a víziközműtől állagsérelem
nélkül elválasztható és a víziközmű-hálózaton vagy a víziközmű-hálózatok között
- alkalmazási céljára figyelemmel - szabadon áthelyezhető (így különösen
fogyasztásmérő berendezés, szennyvíz átemelő szivattyú, irányítástechnikai
berendezés),
Ezt a rendelkezést a víziközmű lobby – éppen a törvény elfogadását
megelőző „vízműháborúk”[7]
miatt erőltette át, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a Vksztv. végérvényesen rendet
fog tenni a víziközmű vagyon tulajdonjoga terén, ennek megfelelően a polgári
jog „tartozék”[8] jogintézményéből
kiindulva lehetővé tette, hogy a víziközmű vagyon egyes elemei átmenetileg mégis
a Szolgáltató tulajdonába kerüljenek.
Szerencsére a Vksztv. mégsem engedte el teljesen ezt [9]
a vagyontömeget, és a szolgáltatónak külön nyilvántartási kötelezettséget írt
elő, valamint törvényes vételi jogot adott (maximum könyv szerinti nettó értéken)
az Ellátásért Felelősnek, amennyiben az üzemeltetési szerződés megszűnése esetén
(amint láthattuk a közérdekű üzemeltető birtokba lépésével ez a törvény
erejénél fogva megszűnik)
Könnyen belátható, hogy a Vksztv. itt nem számolt a jövőbeli
lehetséges konfliktus helyzetekkel, hiszen pl. az irányítástechnikai eszközök
átadása nélkül a szolgáltatás átvétele aligha lehetséges, de pl. a bekötési
vízmérők nélkül is képtelenség lenne szolgáltatni.
Egy ilyen konfliktus helyzetet persze megold a MEKH
határozata, amely a probléma jelentkezése esetén arra kötelezheti a Korábbi
Szolgáltatót, hogy a rendszerfüggetlen víziközműveket adja a Közérdekű
Üzemeltető birtokába, ez ugyanakkor csak ideiglenesen oldja meg a problémát,
hiszen a tulajdonjog - a vételi jog gyakorlásáig - a Korábbi Szolgáltatónál
marad, a közérdekű Üzemeltetőnek tehát minimum használati díjat kell fizetnie a
rendszerfüggetlen víziközművek birtoklásáért. Bár a Vksztv. erről kifejezetten nem
rendelkezik, vita esetén ezt a használati díjat feltehetően a Bíróság állapítja
meg.
Nem világos ugyanakkor, hogy ennek a használati díjnak a
költségét a Közérdekű Üzemeltető hogyan háríthatja tovább az Ellátásért Felelősre?
A Vksztv. 7.§ (3)[10]
bekezdés ugyanis 30 napot ad az ellátásért felelős önkormányzatnak arra, hogy
vételi jogát gyakorolja, ennek elmulasztása esetén a vételi jog az Államra
száll. Ugyanakkor a jogszabály semmit nem mond arról az esetről, ha sem önkormányzat,
sem az Állam nem gyakorolja a vételi jogot?
Ebben az esetben a Közérdekű Üzemeltető ott áll egy általa
használt vagyontömeggel, amely nélkül feladatát nem tudná ellátni.
Megoldásként kínálkozhat, ha a Közérdekű Üzemeltető maga
vásárolja meg rendszerfüggetlen viziközmű elemeket a Korábbi Szolgáltatótól.
Ebben az esetben - amennyiben a MEKH azt jóváhagyja – élhet a Vksztv. 33/A.§ utolsó
mondatában foglalt lehetőséggel[11]
és mint engedélyezett beruházást – akár a használati díjat meghaladó mértékben
is – megtérítteti az ellátásért felelőssel.
Ez a konstrukció azonban több jogi és finanszírozási
problémát is felvethet: A Közérdekű Üzemeltető számára az ügylet könnyen lehet
előnytelen, hiszen részére nem áll fenn a garantált áron történő vételi jog:
tehát a Korábbi Üzemeltető nem köteles neki eladni, illetve a vételárat nem kötelező
a max. a könyv szerinti nettó értéken meghatározni.
Esetleges megoldásként felvetődhet, hogy a vételi jog
engedményezése az Ellátásért Felelős által a Közérdekű Üzemeltetőre, ezzel kapcsolatban
azonban lehetnek jogi aggályok a jogszabályon alapuló vételi jog természete, valamint
a Vksztv. kogens jellege miatt.
A jogalkotó ezt a problémát megoldhatná úgy, hogy a Közérdekű
Üzemeltetőnek ugyanolyan tartalmú vételi joga legyen a rendszerfüggetlen viziközmű
elemekre, mint az Ellátásért Felelősnek vagy az Államnak, persze sorban
utolsóként, illetve a vételi jog gyakorlásának hiányában a Korábbi Szolgáltatónak
fizetett használati díjnak azt a részét, amely a használati díjból nem
fedezett, a Vksztv. 33/A.§-a szerint követelhesse az Ellátásért Felelőstől.
III.
Be
nem fejezett beruházások
Szintén problémát jelenthetnek a közérdekű üzemeltetés átvétele
során az un. „be nem fejezett beruházások”.
Akár az Ellátásért Felelős, akár a gördülő fejlesztési terv
keretében a Szolgáltató, akár harmadik személy hajt végre olyan beruházást,
amelynek keretében új víziközmű jön létre, az csak a próbaüzem befejezésével
aktíválható, és adható át az Ellátásért Felelős tulajdonába, (amennyiben nem
maga az Ellátásért Felelős a beruházó.)
Az Ellátásért Felelős beruházása esetén viszonylag egyszerű
az átadás-átvétel, hiszen az mindenképp az Ellátásért Felelős tulajdonába
kerül. Ha a Korábbi Szolgáltató volt a beruházó, akkor már egy komolyabb
elszámolást kell végezni a Felek között különös tekintettel arra az esetre, ha
esteleg maga a Korábbi Szolgáltató látta el a kivitelezési tevékenységet is,
amelyre van jogszabályi lehetőség.
Nyilván egy ilyen szituációban nem kellemes, ha kivitelezést
esetleg továbbra is a Korábbi Szolgáltató látja el, de az is probléma lehet, ha
pl. a Korábbi Szolgáltató a kivitelezési feladatokat in house formában végezte[12],
amelyre lehetősége van, ha az Ellátásért Felelős egyben a Korábbi szolgáltató
(rész)tulajdonosa is. Ezzel szemben a Közérdekű Üzemeltetőnek – a közérdekű
üzemeltetés elején biztosan – nem tulajdonosa az Ellátásért Felelős, így a beruházás
folytatása közbeszerzési eljárás nélkül (in house nélkül) – esetleg a közérdekű
üzemeltető kivitelezésében – már kérdéses lehet.
IV.
Magáncélú
(nem víziközmű) létesítmények
Nincs jogszabályi akadálya annak, hogy a víziközmű
szolgáltató, mint a gazdaság bármely szereplője olyan vízi létesítményt hozzon
létre, tulajdonoljon és üzemeltessen, amely nem Felel meg a Vksztv. 2.§ (1) 20.[13]
pontjában meghatározott definíciónak.
A gyakorlatban is előfordult eset, hogy a Korábbi Szolgáltató
olyan vízi létesítményt (ipari vezetéket) hozott létre saját beruházásában,
amely nem minősült közcélú vízi létesítmények, így arra Vksztv. hatálya nem
terjed ki.
Addig nincs különösebb probléma, ameddig a Korábbi
Szolgáltató látja el a víziközmű szolgáltatást, és ad át vizet, vagy vesz át
szennyvizet a nem közcélú vízi létesítményen.
Mi történik viszont, ha az üzemeltetés megszűnik?
A Közérdekű Üzemeltető csak a víziközművek üzemeltetését
veheti át, a Korábbi Szolgáltató tulajdonában lévő (és nem is rendszerfüggetlen
viziközmű) vagyontárgyak átvételére nem köteles, ahogyan az üzemeltetésükre
sem. Ilyen esetben akár egy stratégiailag kiemelt fontosságú beruházás maradhat
ellátás nélkül, ha a Közérdekű Üzemeltető elzárkózik attól, hogy a vízi
létesítménybe vizet adjon, vagy onnan szennyvizet vegyen át.
Más megoldás ilyen esetben nem nagyon mutatkozik, mint hogy
a Feleknek valamilyen megállapodásra kell jutniuk, amit bonyolít, hogy - nem víziközmű
szolgáltatás lévén - a Közérdekű Üzemeltetőnek is joga az vizet (nem feltétlenül
ivóvizet) olyan áron táplálni magánvezetékbe, amennyiért jónak látja, illetve átvenni
a szennyvizet az általa meghatározott áron. Az a gazdasági szereplő, amely adott
esetben a vezeték túlsó végén van, a még mindig tulajdonos Korábbi
Üzemeltetővel szemben érvényesíthet polgári jogi alapon követeléseket (kötbér,
kár stb.) Megjegyzem, hogy – mivel nem közszolgáltatásról van szó – a Közérdekű
Üzemeltetőt nem terheli szerződéskötési kötelezettség, tehát elzárkózhat a
teljesítéstől.
A gyakorlatban már volt azonban arra példa, hogy a
szolgáltatás fenntartására a Katasztrófavédelem határozata kötelezte a
Közérdekű Üzemeltetőt.
V.
A
működtető vagyon átadása
A víziközmű üzemeltetés során négy vagyonelem játszik szerepet:
a víziközművek, mint naturáliák, a rendszerfüggetlen viziközmű elemek, az ún.
működtető vagyon, és végül a cégvagyon, vagy „kereskedelmi vagyon”.
Mint minden gazdasági társaságnak a víziközmű szolgáltatónak
is vannak saját vagyoni eszközeik, amelyek felett a társaság alapdokumentumainak
megfelelően (Társasági Szerződés, SZMSZ stb.) a cég sajátjaként rendelkezik.
A Vksztv. azonban ezek közül kiemeli azokat a vagyonelemeket,
amelyek ugyan nem minősülnek vízi közműnek, sem rendszerfüggetlen viziközmű
elemnek, azonban azok jellegük miatt tartozéki kapcsolatban vannak a
víziközművekkel, vagyis azok üzemeltetéséhez, használatához kapcsolódnak. Ezt a
vagyontömeget nevezzük „működtető eszközöknek”
Ebbe a körbe ingó és ingatlan eszközök egyáltalán
beletartozhatnak.[14]
A működtető eszközök vonatkozásában a Vksztv. nem tartalmaz a forgalmat
korlátozó rendelkezéseket, csupán nyilvántartási kötelezettséget ír elő. (A
működtető eszközök léte és nyilvántartása a Szolgáltató alkalmasságának
feltételi közé tartoznak, és a szolgáltatói engedély feltételinél jutnak szerephez
a MEKH engedélyeztetési eljárásban)
A fennmaradó vagyonelemek azaz a cégvagyon, olyan eszközök
összessége, amelyek a Társaság vagyonát képezik és nem lehet őket a víziközmű
szolgáltatáshoz kapcsolni. (pl. az irodabútorok, telefonok, személygépkocsik
stb.)
Közérdekű üzemeltetés esetén ezekre az eszközökre a
közérdekű üzemeltetőnek szüksége lehet ahhoz, hogy az új üzemeltetési területen
a szolgáltatás átvétele zavartalan legyen. (tipikusan ilyen lehet a karbantartáshoz,
hibaelhárításhoz kapcsolódó speciális gépjárművek (de akár az az ingatlan is, ahol
ezeket tárolják) számítástechnikai eszközök, amelyeken a rendszerirányítás fut
(nem egyedileg gyártott eszközökről beszélünk). A jogszabály semmilyen
kötelezettséget nem ír elő azonban arra vonatkozólag, hogy az átadott
üzemeltetési területhez, illetve ágazathoz kapcsolódó működtető eszközöknek mi
legye a sorsa. Emlékeztetni szeretnék itt, hogy a közérdekű üzemeltetés
elrendelésének nem feltétlenül az az előzménye, hogy a víziközmű szolgáltatással
valami „óriási baj” van! A közérdekű üzemeltetés elrendelés mögött állhat az
üzemeltetési szerződés bármely fél által történő felmondása, vagy akár egy adminisztratív
probléma is. Ezekben az esetekben a Korábbi Szolgáltató – még a szolgáltatási
engedélyének visszavonása esetén is – mint egyszerű gazdasági társaság működhet
tovább.
Megoldás lehet, ha a Korábbi Szolgáltató legfőbb tulajdonosi
testülete engedélyezi ezen eszközök átruházását vagy bérbeadását a Közérdekű Üzemeltetőnek,
de erre semmilyen jogszabályi kötelezettsége nincs.
Az ellátásbiztonság elvéből kiindulva célszerű lenne olyan
rendelkezésekkel kiegészíteni a Vksztv. -t, amely az átadott üzemeltetési
területhez kapcsolódó működtető eszközök vonatkozásában törvényen alapuló
használati jogot, vagy vételi jogot enged a közérdekű üzemeltető számára az
adott ellátási területhez kapcsolódó működtető eszközökre. Szintén szükséges
lenne ezen költségeknek a beépítése a Közérdekű Üzemeltető és az Ellátásért
Felelős közötti elszámolásba.
VI.
Kiszervezések
A víziközmű szolgáltatás egyik legneuralgikusabb pontja a
Vksztv. megalkotása óta, a kiszervezések kérdése, vagyis a viziközmű
szolgáltatás egyes tevékenységeinek más személlyel[15]
A Vksztv. és a Vhr. is rendkívül szigorú feltételekhez köti a kiszervezést,
ugyanakkor a Vksztv. eddigi eltelt 10 éves gyakorlata alapján látható, hogy a
Szolgáltatók gazdaság racionalitási okokból igyekeznek folyamatosan tágítani ezeket
a jogszabályi kereteket, és minél több tevekénységet kiszervezni.
A közérdekű üzemeltetés átvétele során (de bármely szolgáltatás
átvétele esetén is) problémát jelenthet, ha az üzemeltetéshez kapcsolódó
valamilyen nélkülözhetetlen tevékenység korábban kiszervezésre került.
Ahogyan arra többször is utaltam bármilyen víziközmű szolgáltatás
átadás-átvételének legfontosabb alapkövetelménye, hogy a díjak számlázása és
beszedése lehetőleg a leggyorsabban, és a legzökkentőmentesebben történjen a
felhasználók felé. Ugyanakkor - tapasztalatom szerint - a kiszervezések
túlnyomó többsége éppen ezen szolgáltatások vonatkozásában történnek meg
(ügyfélszolgálat, díjbeszedés, számlázás, ügyvitel). Emellett azonban kerülhetnek
olyan speciális műszaki szolgáltatások is kiszervezésre, amelyek nélkül a szolgáltatás
műszakilag nem, vagy nagyon nehezen látható el.
A problémát az jelenti, hogy a kiszervezett tevékenységet
végző vállalkozó polgári jogilag a Korábbi Szolgáltatóval áll szerződéses
kapcsolatban, és a semmilyen kötelezettsége nincs a Közérdekű Üzemeltetővel
szemben, ugyanakkor a Közérdekű Üzemeltető sem „veheti át” minden további nélkül
a kiszervezett tevékenységről rendelkező szerződést, hanem arra új
engedélyezési eljárást kell indítania a MEKH előtt, ami hosszabb időt is
igényelhet.
Annak ellenére – ahogy arra fentebb is hivatkoztam – a Vhr.
rendkívül szigorú szabályokat tartalmaz a kiszervezhető tevékenységek köre,
mértéke, és időtartama vonatkozásában, mégsem szabályozza azt az esetet a kiszervezések
szempontjából, ha a viziközmű szolgáltatást közérdekű üzemeltetőnek kell
átvenni.
Megoldás lehetne olyan szabályozás, amelynek keretében a közérdekű
üzemeltetés alá kerülő víziközmű rendszer, illetve az ezen víziközmű rendszeren
közérdekű üzemeltetésbe kerülő ágazgatok vonatkozásában kötött kiszervezési
szerződések a törvény erejénél fogva szűnnének meg, illetve a jogszabály lehetővé
tenné, hogy a közérdekű üzemeltető (amennyiben erre igényt tart) a jogszabály
erejénél fogva legyen a kiszervezésről szóló szerződésben a Korábbi szolgáltató
általános jogutója.
VII.
Munkajogi
következmények
Laikusnak talán meglepő, de a közérdekű üzemeltetés
átadás-átvétel során a legkevesebb problémát a munkajogi kérdések jelentik.
A közérdekű üzemeltetés a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012.
évi I. törvény (Mt.) 36. § (2)[16]
bekezdés értelmében munkajogilag a munkáltató személyében bekövetkező általános
jogutódlásnak minősül. A munkáltatói jogutódlás kérdése mind a szabályozás mind
a bírói gyakorlat szempontjából rendkívül kidogozottak.
A munkajogi szabályok részletes ismertetése nélkül, az általános
szabály, hogy a Közérdekű Üzemeltető az átvett víziközmű rendszer üzemeltetéséhez
kapcsolódó munkát végző munkavállalókat jogfolytonosan foglalkoztatja tovább,
ehhez még a munkaszerződést sem kell módosítani (de célszerű)
A felmerülő problémák leggyakrabban a következők lehetnek:
Amennyiben a közérdekű üzemeltetés a Korábbi Szolgáltató
által üzemeltetett víziközmű rendszerek közül csak egyesek érint (tipikusan
ilyen eset, ha a közérdekű üzemeltetés elrendelésére nem a Korábbi Szolgáltató
teljes ellehetetlenülése pl. felszámolási eljárás, szolgáltatói engedély
visszavonása stb.) miatt kerül sor) úgy a Közérdekű Üzemeltetőnek és a Korábbi
Szolgáltatónak meg kell egyeznie abban, hogy kik azok a munkavállalók, akiknek a
munkája az adott ellátási területhez kapcsolódik.
Probléma adódhat, ha a Korábbi Szolgáltató korábban engedéllyel
külön cégekbe szervezett ki munkavállalókat, akiknek a munkája elengedhetetlen az
üzemeltetéshez. Ebben az esetben ugyanis kétséges lehet a munkáltatói jogutódlás.
Ilyen esetben felmerülhet a munkaügyi per lehetősége.
Örök klasszikus az ilyen szituációkban a vezető beosztású
munkavállalók esete, különösen a Társasággal munkaviszonyban álló vezető
tisztségviselők kérdésköre.
A munkajogi kérdések igen körülhatároltak és jól szabályozottak,
és a munkajog kérdésköréébe tartoznak[17],
ezért nem foglalkozom velük átfogóan. A témát csak azért említem meg, mert a
Közérdekű Üzemeltetés esetében a munkavállalók átvételének kardinális kérdése
van.
Zárszó:
Természetesen a fent említett problémahalmaz csak ízelítő
volt a gyakorló jogász szemével azokból a problémákból amelyekkel egy speciális
víziközmű szolgáltató váltás: a közérdekű üzemeltetés átvételekor az új Szolgáltató
szembesül. A műszaki és szervezési problémák köre szinte végtelen lehet, és
azokat nem is lehetne általános jelleggel összefoglalni.
A fenitek azért tartottam fontosnak néhány jogi problémát
ismertetni, mert ahogyan arra a Bevezetésben is utaltam, a víziközmű ágazat
rendezése mára halaszthatatlanná vált, és az integrációs folyamatok felgyorsulása
a közérdekű üzemeltetés jelentőségének erősödéséhez fog vezetni. Ennek érdekében
célszerű lenne a jogalkotónak az erre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket az
elmúlt 10 év tapasztalatai alapján áttekinteni, és racionalizálni.
kelt: Budapest, 2022. 05. 15.
Dr. Szabó Iván
ügyvéd
[1] https://www.linkedin.com/pulse/v%C3%ADzik%C3%B6zm%C5%B1vek-%C3%A1llamos%C3%ADt%C3%A1sa-avagy-ez-nem-az-%C3%A1gyt%C3%A1l-iv%C3%A1n-dr-szab%C3%B3/
[2] Lásd a
Vksztv. 11. címét, illetve a Vhr. III. fejezetét
[3] Lásd a
Vksztv. III. fejezet 2. címét „A víziközművek tulajdonjoga” Ritka kivételtől
eltekintve- amire a Tanulmány kitér – a víziközművek csak az Állam vagy az
Önkormányzat tulajdonában(vagy ezek közös tulajdonában) állhat.
[4] Vksztv. 61. § (1) Az ellátásért
felelős az e törvényben meghatározott együttműködési és adatszolgáltatási
kötelezettségek teljesítése céljából - az adatkezelési cél fennállása
időtartama alatt - kezeli a felhasználó azonosításához szükséges adatot,
továbbá az 55. § végrehajtása érdekében a víziközmű-szolgáltatásba bekapcsolt
ingatlan azonosításához szükséges helyrajzi számot és címet. A felhasználó
azonosításához a természetes személy felhasználó esetén neve, lakcíme, anyja
neve, születésének helye, születésének időpontja, nem természetes személy
felhasználó esetén elnevezése, székhelye, adószáma, cégjegyzékszáma (egyéb
nyilvántartási száma) szükséges.
(2) Az ellátásért felelős az érintett felhasználók átvétele,
a víziközmű-szolgáltatás folyamatos biztosításához szükséges teendőkre való
felkészülés céljából az (1) bekezdésben meghatározott, a felhasználó
azonosításához szükséges adatot a 15. § (2) bekezdés szerinti üzemeltetési
jogviszony létrejöttével egyidejűleg továbbítja a víziközmű-szolgáltató
részére, amely adatot a víziközmű-szolgáltató az ellátási terület birtokba
vételéig kezeli
[5] Vksztv.
32.§ (4) „ A közérdekű üzemeltető kijelölési határozatban foglaltak
szerinti birtokba lépésével egyidejűleg, az érintett víziközmű-rendszerre
vonatkozóan fennálló korábbi üzemeltetési jogviszony, valamint a működési
engedély hatályát veszti.
[6] Büntető
Törvénykönyv 219.§ : „Személyes adattal visszalélés”: 219. § (1)
Aki a személyes adatok védelméről vagy kezeléséről szóló törvényi
rendelkezések megszegésével haszonszerzési célból vagy jelentős érdeksérelmet
okozva
a) jogosulatlanul vagy a céltól eltérően személyes adatot
kezel, vagy
b) az adatok biztonságát szolgáló intézkedést elmulasztja,
vétség: 1 év.
(2) (1):
aki a személyes adatok védelméről v. kezeléséről szóló tv-i rendelkezések
megszegésével az érintett tájékoztatására vonatkozó kötelezettségének nem tesz
eleget, és ezzel más v. mások érdekeit jelentősen sérti.
(3) 2
év: különleges adatra.
(4) bűntett:
3 év: hivatalos személyként vagy közmegbízatás felhasználásával.
[7] Lásd pl.
a Pécs Megyei Jogú Város vs. Suez Enviroment SA jogvita 2009- 2013.
[8]Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.)
5:16. § [Tartozék]
A
tulajdonjog kétség esetén kiterjed arra is, ami nem alkotórész ugyan, de a
dolog rendeltetésszerű használatához vagy épségben tartásához rendszerint
szükséges vagy azt elősegíti.
[9]
Vksztv. 7. § (1) A víziközmű-tulajdonos tulajdonába tartozó
rendszerfüggetlen víziközmű-elem a víziközmű-szolgáltatás hatékonyabb
megszervezése érdekében a víziközmű-tulajdonossal üzemeltetési szerződést
kötött víziközmű-szolgáltató részére elidegeníthető, a víziközmű-szolgáltató
tulajdonában állhat.
(2) A
víziközmű-szolgáltató a tulajdonában lévő rendszerfüggetlen víziközmű-elemet
számviteli elszámolásaiban az egyéb saját tulajdonú eszközeitől elkülönítetten
tartja nyilván, és gondoskodik a szükségessé váló felújításáról, pótlásáról.
(3) Az üzemeltetési
szerződés megszűnése esetében a víziközmű-szolgáltató a tulajdonában álló
rendszerfüggetlen víziközmű-elemet legfeljebb könyv szerinti nettó értéken az
ellátásért felelős részére írásban megvételre felajánlja. Ha az ellátásáért
felelős települési önkormányzat 30 napon belül az ajánlatot nem fogadja el, a
vételi jog átszáll az államra.
[10]
Vksztv. 7. § (3) Az üzemeltetési szerződés megszűnése esetében a
víziközmű-szolgáltató a tulajdonában álló rendszerfüggetlen víziközmű-elemet
legfeljebb könyv szerinti nettó értéken az ellátásért felelős részére írásban
megvételre felajánlja. Ha az ellátásáért felelős települési önkormányzat 30
napon belül az ajánlatot nem fogadja el, a vételi jog átszáll az államra.
[11]
Vkszt.33/A. § A közérdekű üzemeltetés körében a víziközmű-szolgáltató
a víziközmű-rendszeren felújítást, beruházást kizárólag a Hivatal előzetes
engedélye alapján végezhet. Az engedélyezett fejlesztés ellenértéke az
ellátásért felelős részére a közérdekű üzemeltetés ideje alatt járó használati
díj terhére elszámolható. A használati díjból nem fedezett ellenértéket az
ellátásért felelős köteles a víziközmű-szolgáltatónak megfizetni.
[12]
„házon belül” azaz közbeszerzési eljárás nélkül. Lásd bővebben pl. Juhász
Ágnes:”In-house (köz)beszerzés-Kivétel vagy kibuvó (Miskolci Jogi Szemle 4.
évfolyam (2009. 1. szám 84-104. oldal)
[13]
Vksztv. 2.§ 20. víziközmű: olyan közcélú vízilétesítmény, amely
a) település vagy
települések közműves ivóvízellátását, ezen belül az ivóvíztermelést, az ehhez
kapcsolódó ivóvízbázis-védelmet, az ivóvízkezelést, -tárolást, -szállítást és
-elosztást, felhasználási helyekre történő eljuttatást, mindezekhez
kapcsolódóan a tűzivíz biztosítását vagy
b) * a
közműves szennyvízelvezetés során (egyesített rendszer esetén a
csapadékvíz-elvezetést is ideértve) a szennyvíz felhasználási helyekről történő
összegyűjtését, elvezetését, tisztítását, a keletkező szennyvíziszap kezelését
és a tisztított szennyvíz hasznosítását, elhelyezését szolgálja,
[14] Vksztv.
14.§
[15] Vksztv.
2.§ 13. kiszervezés: a víziközmű-üzemeltetés egy részének a
víziközmű-szolgáltatótól eltérő, más személlyel történő elvégeztetése
[16] Mt. 36.
§ (1) A gazdasági egység (anyagi vagy nem anyagi erőforrások szervezett
csoportja) jogügyleten alapuló átvételének időpontjában fennálló
munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek az átadóról az átvevő
munkáltatóra szállnak át.
[17] A
témában lásd bővebben pld: http://www.debrecenijogimuhely.hu/archivum/otdk_kulonszam/a_munkaltatoi_jogutodlas_szabalyai_a_magyar_munkajogban/#_ftn43
Megjegyzések
Megjegyzés küldése