Bemenekülthetnek-e a víziközmű cégek is az egyetemes szolgáltatás alá az elszálló energiaárak elől?
Budapest, 2021. 11. 22.
Magyar Energetikai
és Közműszabályozási Hivatal
Dr. Szalóki
Szilvia közszolgáltatásokért felelős elnökhelyettes
részére
Budapest
Bajcsy-Zsilinszky
út 52.
1054
Tárgy: Állásfoglalás kiadása iránti
kérelem
Tisztelt
Hivatal!
Alulírott
Dr. Szabó Iván ügyvéd (1054 Budapest, Alkotmány u. 4.) az alábbi jogalkalmazási
kérdésben kérem szíves állásfoglalását:
A
Villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (továbbiakban a VET) 50.§
-a kimondja:
„50. § (1) Az egyetemes szolgáltató - a 90. §
szerinti egyetemes szolgáltatói engedély alapján - az egyetemes szolgáltatásra
nem jogosult felhasználóknak nem értékesíthet villamos energiát.
(2) Az egyetemes szolgáltatót az üzletszabályzatban
meghatározott általános szerződési feltételekkel, határozatlan tartamú
szerződés megkötésére irányuló szerződéskötési kötelezettség terheli.
(3) * A lakossági fogyasztók, valamint a
kisfeszültségen vételező, összes felhasználási helyük tekintetében együttesen
3*63 A-nál nem nagyobb csatlakozási teljesítményű felhasználók jogosultak
egyetemes szolgáltatás keretében villamos energiát vásárolni.
(4) * A külön jogszabály szerinti
költségvetési szerv és közfeladatot ellátó intézménye, a helyi önkormányzat és
közfeladatot ellátó költségvetési intézménye, az egyházi jogi személy az általa
ellátott közfeladathoz kapcsolódóan, valamint a közfeladatot ellátó alapítványi
fenntartású intézmény - az egyetemes szolgáltatóhoz tett igénybejelentése esetén
- közszolgáltatási kötelezettség keretében az egyetemes szolgáltatóra vonatkozó
48. §, valamint e § (2) bekezdése szerinti szerződéskötési kötelezettség
kedvezményezettjeként, az egyetemes szolgáltatásra vonatkozó árképzési
szabályoknak megfelelő áron jogosult az egyetemes szolgáltatóval
villamosenergia-vásárlási szerződést kötni, jogosult továbbá a végső menedékes
jogintézménye keretében biztosított ellátásra.
(5) * Az egyetemes szolgáltatásra
vonatkozó szerződés tartalmát és megszűnésének eseteit a Kormány rendeletben
határozza meg.”
A hivatkozott rendelkezés (4) bekezdése szerint a
helyi önkormányzat és közfeladatot ellátó intézménye az általa ellátott közfeladathoz
kapcsolódóan a közszolgáltatási kötelezettség keretében az egyetemes szolgáltatóra
vonatkozó 48.§, valamint e § (2) bekezdése szerinti szerződéskötési
kötelezettség kedvezményezettjeként, az egyetemes szolgáltatásra vonatkozó
árképzési szabályoknak megfelelő áron jogosult az egyetemes szolgáltatóval
villamosenergia-vásárlási szerződést kötni, jogosult továbbá a végső menedékes
jogintézménye keretében biztosított ellátásra.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi
CLXXXIX. törvény 1. §-a (Mötv.) kimondja:
1. § (1) * A helyi önkormányzat jogi
személy, a Polgári Törvénykönyvről szóló törvény jogi személyekre vonatkozó
rendelkezéseit az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. A
képviselő-testületet a polgármester, a megyei közgyűlés elnöke, a
főpolgármester képviseli.
(2) Az önkormányzati feladatok ellátását a
képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselőtestület szervei: a
polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke, a képviselő-testület
bizottságai, a részönkormányzat testülete, a polgármesteri hivatal, a megyei önkormányzati
hivatal, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, továbbá a társulás.
(3) Önkormányzati döntést a képviselő-testület,
a helyi népszavazás, a képviselő-testület felhatalmazása alapján a
képviselő-testület bizottsága, a részönkormányzat testülete, a társulása, a
polgármester, továbbá a jegyző hozhat.
(4) A képviselő-testület - e törvényben
meghatározott kivételekkel - hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a
részönkormányzat testületére, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E
hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.
(5) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(6) * A képviselő-testület a
feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására - jogszabályban
meghatározottak szerint - költségvetési szervet, a polgári perrendtartásról
szóló törvény szerinti gazdálkodó szervezetet (a továbbiakban: gazdálkodó
szervezet), nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet (a továbbiakban együtt:
intézmény) alapíthat, továbbá szerződést köthet természetes és jogi személlyel
vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel.
(7) A helyi önkormányzat képviselő-testülete -
amennyiben törvény kivételt nem tesz - kinevezi az intézmény vezetőjét.
(8) * Törvény előírhatja, hogy
meghatározott közszolgáltatást kizárólag erre a célra alapított költségvetési
szerv, olyan állami vagy legalább többségi önkormányzati tulajdonban álló, jogi
személyiséggel rendelkező gazdasági társaság, amelyben az állam vagy az
önkormányzat legalább többségi befolyással bír vagy e gazdasági társaság legalább
többségi tulajdonában álló és legalább többségi befolyása alatt álló jogi
személyiséggel rendelkező gazdasági társaság vagy önkormányzati társulás láthat
el.
(9) * A helyi önkormányzat
képviselő-testülete az államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására
vonatkozó rendelkezéseket rendeletben szabályozza.
A hivatkozott
jogszabály hely (6) bekezdése szerint A
képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására -
jogszabályban meghatározottak szerint - költségvetési szervet, a polgári
perrendtartásról szóló törvény szerinti gazdálkodó szervezetet (a továbbiakban:
gazdálkodó szervezet), nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet (a
továbbiakban együtt: intézmény) alapíthat, továbbá szerződést köthet természetes
és jogi személlyel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel.
A polgári
perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (Pp.) 7.§ (6) bekezdése szerint:
6.
gazdálkodó szervezet: a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság, az
egyesülés, az európai gazdasági egyesülés, az európai területi társulás, a
szövetkezet, a lakásszövetkezet, az európai szövetkezet, a vízgazdálkodási
társulat, az erdőbirtokossági társulat, a külföldi székhelyű vállalat
magyarországi fióktelepe, az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv,
az egyes jogi személyek vállalata, a közös vállalat, a végrehajtói iroda, a
közjegyzői iroda, az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivői iroda, az önkéntes
kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, az egyéni cég, továbbá az
egyéni vállalkozó, emellett gazdálkodó tevékenységével összefüggő polgári jogi
kapcsolataiban az állam, a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv,
jogszabály alapján a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat
alkalmazó egyéb jogi személy, az egyesület, a köztestület, valamint az
alapítvány;
A Pp.
értelmező rendelkezései szerint gazdasági társaság tehát gazdálkodó szervezet,
amely Mötv. 1. § (6) bekezdése szerint önkormányzati intézmény
A fenti
rendelkezések alapján az alábbi kérdésekben kérem szíves állásfoglalását:
1.)
Tekinthető-e egy kizárólag egy önkormányzat
által alapított és tulajdonolt víziközmű szolgáltatást nyújtó gazdasági
társaság a Mötv. 1.§ (6) bekezdése alapján önkormányzati intézménynek?
2.)
Amennyiben a Víziközmű szolgáltatásról szóló
2011. évi CCIX. törvény (Vksztv.) értelmében egy viziközmű szolgáltatást végző
gazdaság társaság kizárólag egy helyi önkormányzat tulajdonában van, úgy
alkalmazható-e a VET 50.§ (4) bekezdése?
3.)
Amennyiben az adott víziközmű szolgáltató
gazdasági társaságnak nem egy, hanem több önkormányzati alapító tagja van, úgy
ebben az esetben is megfelel-e a 2.) megjelölt kritériumoknak?
4.)
Tekintettel arra, hogy Mötv. 1.§ (6) bekezdése
„alapított” kifejezést használja, ezért
-amennyiben a 2.)- ra adott válasz megerősítő – tekinthető e
egy olyan viziközmű szolgáltató gazdasági társaság önkormányzati intézménynek,
amelynek tagjai nem alapítók, hanem az adott víziközmű szolgáltatóhoz később
csatlakoztak?
5.) Amennyiben a 4.) pontra adott válasz
megerősítő, úgy ha az adott víziközmű szolgáltató cégnek nemcsak önkormányzati
tagjai vannak, hanem befektető tagja, vagy munkavállalói résztulajdon, úgy ebben
az esetben is megfelel-e a Mötv. illetve
a VET rendelkezéseinek?
A VET. 50.
§ (4) bekezdése szerint „külön jogszabály szerinti költségvetési szerv és
közfeladatot ellátó intézménye” jogosult az egyetemes szolgáltatást igénybe
venni. A VET végrehajtásáról rendelkező 273/2007. (X.19.) Korm. rendelet (Vhr.)
26/A. §-a szerint:
26/A.
§ * (1) Az egyetemes szolgáltatóhoz tett igénybejelentés esetén
közszolgáltatási kötelezettség keretében az egyetemes szolgáltatóra vonatkozó
VET 48. §-a, valamint a VET 50. § (2) bekezdése szerinti szerződéskötési
kötelezettség kedvezményezettjeként, az egyetemes szolgáltatásra vonatkozó
árképzési szabályoknak megfelelő áron a következő szervezetek jogosultak az
egyetemes szolgáltatóval villamosenergia-vásárlási szerződést kötni, ha a VET
50. § (3) bekezdése alapján egyébként nem jogosultak egyetemes szolgáltatásra:
a) *
a Magyar Államkincstár által vezetett törzskönyvi nyilvántartásba bejegyzett
költségvetési szervek, kisebbségi önkormányzatok, a helyi önkormányzatok, a
települési és területi kisebbségi önkormányzatok társulásai, a települési önkormányzatok
társulása,;
b) a (2)
bekezdés szerinti fenntartó által működtetett alábbi közfeladatot ellátó
intézmények:
ba) a szociális,
gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények ágazati
azonosítójáról és országos nyilvántartásáról szóló 226/2006. (XI. 20.) Korm.
rendelet szerint ágazati azonosítóval rendelkező szociális, gyermekjóléti és
gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények,
bb) *
a köznevelés információs rendszerében, a szakképzés információs rendszerében és
a felsőoktatási információs rendszerben nyilvántartott köznevelési intézmények,
szakképző intézmények és felsőoktatási intézmények,
bc) a muzeális
intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló
1997. évi CXL. törvény szerinti muzeális intézmények, nyilvános könyvtárak,
közművelődési intézmények és a Magyar Országos Levéltár által nyilvántartott
közlevéltárak,
bd) a kötelező
egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 30. § (1)-(2)
bekezdése szerinti szerződéssel rendelkező egészségügyi szolgáltatók.
(2) Az (1)
bekezdés b) pontja szerinti fenntartónak minősül:
a) *
a központi költségvetési szerv, a helyi önkormányzat, a helyi önkormányzatok
intézményi társulása,, az országos kisebbségi önkormányzat, a települési
kisebbségi önkormányzat és a területi kisebbségi önkormányzat (a továbbiakban
együtt: állami fenntartó);
b) *
az egyházi jogi személy;
c) az
alapítvány, a közalapítvány és annak alapító okiratban jogi személlyé
nyilvánított szervezeti egysége.
(3) Az (1)
bekezdésben meghatározott szervezetek - az egyetemes szolgáltatóhoz tett,
egyetemes szolgáltatásra vonatkozó árképzési szabályoknak megfelelő árat
tartalmazó szerződés megkötésére irányuló igénybejelentésük esetén kötelesek az
egyetemes szolgáltató felé nyilatkozni arra vonatkozóan, hogy e rendeletnek
megfelelően jogosultak villamosenergia-vásárlási szerződés megkötésére, továbbá
kötelesek megjelölni a jogosultságot igazoló nyilvántartási számot (például:
törzskönyvi nyilvántartási szám, ágazati azonosító, OM azonosító, OEP
szerződésszám). Ha jogszabály alapján ilyen nyilvántartás nem létezik, vagy a
fenntartó személye abból nem állapítható meg, az (1) bekezdésben meghatározott
szervezetek kötelesek benyújtani a létesítő okirat, vagy egyéb, a jogosultságot
igazoló dokumentum másolatát.
(4) Az egyetemes
szolgáltatóval megkötésre kerülő villamosenergia-vásárlási szerződésre
egyebekben az általános rendelkezések alkalmazandóak azzal, hogy az e §-ban
meghatározott jogosultakat az egyetemes szolgáltatással járó ellátási
kötelezettségen, az áralkalmazáson, és a végső menedékes jogintézménye
keretében biztosított ellátási jogosultságon kívül egyéb kedvezmény nem illeti
meg.
A Vhr. idézett
rendelkezéseiből az tűnik ki, hogy a Vhr. ellentétben a Mőtv. rendelkezéseivel
az önkormányzati intézmények körét a ba)-bd) pontokban felsorolt intézmények
körére szűkíti.
Ugyanakkor a
Vhr. ezen rendelkezése vélmeényem szerint ellentétes a Mötv. rendelkezéseivel,
ami a jogforrástani alkotmányellenességet vet fel (alacsonyabb szintű
jogszabály nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal).
Ha feltesszük,
hogy a Vhr. lex specialis a Mötv. lex generalis rendelkezéseihez
képest, akkor is felvetődik a kérdés, hogy a „külön jogszabály” megnevezés
alatt érthető -e a Mötv? ( Különös tekintettel arra, hogy olyan jogszabályi
definíció nincs, hogy „költségvetési intézmény”, az Államháztartásról szóló
törvény csak a „költségvetési szerv” fogalmát ismeri)
Az általunk
képviselt többségi önkormányzati tulajdonban álló víziközmű szolgáltatást
ellátó gazdasági társaságnak természetesen létfontosságú, hogy amennyiben
megfelelnek a jogszabályi feltételeknek, úgy a VET. 50.§ (4) bekezdésben
meghatározott jogosultságaikkal élni tudjanak.
Kérem a T.
Hivatal állásfoglalását az alábbi kérdésben is:
A Vksztv. 15. §
(1) bekezdése szerint:
15. §
(1) * A víziközmű-üzemeltetési jogviszony létesítésére, tartalmára,
módosítására, megszüntetésére nézve, a nemzeti vagyonról szóló törvény, a
közbeszerzésekről szóló törvény és a koncesszióról szóló törvény rendelkezései
szerinti elvek mentén, az e törvényben foglalt speciális szabályokat kell
alkalmazni.
(1a) *
A koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény (a továbbiakban: Ktv.) szerinti
eljárások vonatkozásában e törvényt azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a
Ktv. 5. § (1) bekezdése szerinti feladatok tekintetében az ellátásért
felelősnek a Ktv. 5. § (1) bekezdése szerinti kormányrendeletben kijelölt
minisztert vagy központi kormányzati igazgatási szervet kell tekinteni.
(2) *
Adott víziközmű-szolgáltatási ágazati tevékenység végzéséhez szükséges
víziközmű-üzemeltetési jogviszony az ellátásért felelős és a víziközmű-szolgáltató
között létrejött, Hivatal által a működési engedélyben jóváhagyott:
a)
vagyonkezelési szerződésen;
b) koncessziós
szerződésen; vagy
c)
bérleti-üzemeltetési szerződésen
alapul.
A Vksztv. kogens
rendelkezéseket tartalmaz, és az üzemeltetési szerződések esetében
háttérjogszabályként a Vksztv. 15.§ (1) bekezdésben meghatározott három
jogszabályt jelöli meg. Ugyanakkor ezen jogszabályokra is vonatkozik a Polgári
Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 1:1 §-ában foglalt
rendelkezés:
1:1. § [A
törvény hatálya]
E törvény a
mellérendeltség és egyenjogúság elve szerint szabályozza a személyek alapvető
vagyoni és személyi viszonyait.
Erre tekintettel
a mi értelmezésünk szerint a Vksztv.-ben foglalt üzemeltetési szerződések
esetében ha valamely kérdést sem a Vksztv. sem a mögöttes jogszabályok nem
rendeznek, úgy a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni.
Az üzemeltetési
szerződés kötelező tartalmi elemeit a Vksztv. végrehajtására kiadott 58/2013.
(II.27.) Korm. rendelet (VHR) 1. sz melléklete tartalmazza.
A három
üzemeltetési forma egyike esetében a Vksztv.-ben nincs rendelkezése arra
vonatkozóan, hogy az üzemeltetésbe vett vagyon esetében a dolog fenntartásával
kapcsolatos költségeket (rezsi költségeket) kinek kell viselnie. A VHR 1. számú
mellékeltében sincs ilyen jellegű rendelkezés. A melléklet csupán arról
rendelkezik, a 15. ad.) pontban, hogy a szerződésnek tartalmaznia kell a:
ad) az átadott
eszközök használata körében felmerülő jogokat és kötelezettségeket;
Az üzemeltetési
szerződés haszonbérleti-bizományi jellegéből adódóan viszont egyértelmű, hogy a
dolog fenntartásával kapcsolatos költségeket az üzemeltető viseli.
Ezzel
kapcsolatos kérdésünk a fentiek alapján:
1.) Tekintettel arra, hogy erre vonatkozóan egyik jogszabály sem tartalmaz
tiltó rendelkezéseket, ezért megállapodhat-e abban a tulajdonos Ellátásért
Felelős és a Szolgáltató, hogy az üzemeltetésbe adott vagyon költségei (pl.
villamos áram, gáz stb.) továbbra is az Ellátásért Felelőst terhelik?
2.) Amennyiben a fenti kérdésre a válasz megerősítő, úgy a víziközművek
fenntartásával kapcsolatos egyes költségeket (pl. villamos áram, gáz stb.) az
Ellátásért Felelősök viselnek, úgy ezt a költséget az üzemeltetési szerződés
keretében tovább háríthatják-e a Szolgáltatókra?
A fenti
kérdésekben történő jogi állásfoglalás nagy segítséget jelentene a viziközmű
szolgáltatást folytató ügyfeleinknek a jogalkalmazásban.
kelt: Budapest,
2021. 11. 22.
Tisztelettel:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése