A víziközművek államosítása, avagy ez nem az az ágytál….
A víziközművek államosítása, avagy ez nem az az ágytál….
Úgy tűnik, hogy az elszabaduló energiaárak miatt kialakult
válság már elérte azt a tűréshatárt, hogy a magyar média az önkormányzati
vízművek működőképessége iránt aggódjon. (lásd: https://index.hu/gazdasag/2021/10/25/tobb-tizmilliardos-tamogatas-kellene-a-vizmuvek-uj-aramszamlaihoz/)
Több cikk is született a napokban a témában, ezek
szinte mindegyikében megemlítik, hogy a tulajdonos önkormányzatoknak feltehetően
az az egyetlen megoldás marad, hogy csatlakozzanak a Nemzeti Vízművek Zrt.
által meghirdetett integrációs programhoz.
Az alábbi dolgozatban annak próbálok kissé utána
menni, hogy mennyiben lehet igaz ez a kijelentés, és mennyiben tükrözi a
jogszabály a valóságot, mert ha helyesek a következtetéseim, akkor az önkormányzatok
szempontjából valóban nem az az ágytál…
Az „egyes energetikai és közszolgáltatási tárgyú
törvények módosításáról 2021. évi LXVIII. törvény” (továbbiakban itt
úgyis, mint a „Módosítás”) 8. cím 64. §-a jelentősen módosította a
Víziközmű szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvénynek (továbbiakban úgyis,
mint a Vksztv.) az ellátásért felelősökre vonatkozó rendelkezéseit (5/F. és
5/H. §), valamint a 6.§-át, amely a tulajdonjoggal foglalkozik (az Állam
képviseletében a továbbiakban a regionális vízművek felett a tulajdonosi
jogokat a Nemzeti Vízművek Zrt. gyakorolja, valamint a Nemzeti Vízművek Zrt. jár
el a víziközmű vagyon Állam javára történő átadás esetén).
A jelen munka elkészítésekor nincs az érintett
jogszabály változásokhoz kapcsolódóan semmilyen nyilvános végrehajtási
jogszabály kibocsátva, illetve nem módosult a Vksztv. végrehajtásáról
rendelkező 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet sem.
Az említett módosítások a Vksztv. -ben a 2021. 06.
13-án léptek hatályba.
A Módosítással kapcsolatban néhány
összefoglaló megjegyzés:
A Módosítás kiegészítette a Vksztv.
5/H. §-át (az ellátásért felelős jogai és kötelezettségei) és lehetőséget ad az
önkormányzatnak/önkormányzatoknak arra, hogy a tulajdonában álló víziközmű
rendszert és működtető eszközöket térítésmentesen átruházza/átruházzák az Államra.
Ennek az a feltétele, hogy az érintett víziközmű rendszer az adott önkormányzat
tulajdonában álljon, vagy azon az Állam és az adott önkormányzat(ok) legyen a (közös)
tulajdonos.
Ezzel kapcsolatban két dolgot
érdemes kiemelni: csak az önkormányzat, vagy az önkormányzat(ok)
és az Állam közös tulajdonában álló
vagyonról lehet szó, tehát ha harmadik személy beruházásában, vagy magának a
szolgáltatónak a beruházásában épült meg, akkor az önkormányzat által
történő átvételt megelőzően ezek nem adhatóak át az
Államnak. (Ilyen esetre gyakori példa pl. ha egy befektető ingatlant fejleszt,
és azon előre elkészíti a víz- és csatornahálózatot is)
Amennyiben a víziközmű rendszernek több tulajdonosa
is van (közös tulajdonú víziközmű rendszer), akkor a víziközmű vagyon és az
önkormányzatok közös tulajdonában álló víziközmű működtető eszköz csak a tulajdonközösség egyhangú
döntésével ruházható át az Államra.
A Módosítás értelmében a közös
tulajdonú víziközmű rendszer esetén a tulajdonközösséget alkotó ellátásért
felelősök csak egyhangú döntéssel és csak ingyenesen, könyv
szerinti értéken adhatják azt az Állam tulajdonába.
A Módosítás külön rendelkezik
a fejlesztési forrásokról, amelyek az átruházott víziközmű
rendszerrel és működtető eszközzel együtt, térítésmentesen szintén az Államra
szállnak át. A fejlesztési források átruházása – ellentétben a víziközmű
rendszer, és a működtető eszközök átruházásával, amely egyoldalú jogi aktussal,
„átvezetéssel” történik – írásbeli megállapodást (kétoldalú
jogügyletet) követel. Az „átvezetés”, mint igéből képzett főnév elsősorban
adóügyi, pénzügyi és számviteli fogalomként ismert. Egy adminisztratív
cselekményt jelent, amelynek lényege, hogy valamely mennyiséget, vagy adatot, a
nyilvántartó egy nyilvántartási hely helyett egy másik nyilvántartási helyen
tüntet fel. Az átvezetés fogalmi eleme, hogy ahhoz nem szükséges kétoldalú
jognyilatkozat, hanem az nyilvántartó (az adminisztrátor) a Fél kérésére, vagy
esetleg anélkül is, automatikusan hajtja végre. (Pld. adófolyószámlán történő
átvezetés)
Újdonság a Módosításban, hogy a vagyonátruházás
szempontjából a víziközmű szolgáltatók is szerepet kapnak:
Amennyiben az adott ellátásért
felelős önkormányzat/ok a víziközmű rendszer és működtető eszközök Államra
történő átruházása mellett dönt/döntenek, úgy a víziközmű
szolgáltató tulajdonában álló rendszerfüggetlen víziközmű
elemek, illetve működtető eszközök átruházására van lehetőség. Hangsúlyozom,
hogy ez csak lehetőség és nem kötelezettség.
Tehát az adott víziközmű szolgáltató gazdasági
társaság az alábbi döntéseket hozhatja, ha a tulajdonosi köréből egy vagy több ellátásért
felelős önkormányzat úgy dönt, hogy a vízközmű vagyonát át kívánja ruházni az
Államra:
-
Ingyenesen
átadja a tulajdonában álló működtető eszközöket és a tulajdonában álló
rendszerfüggetlen víziközmű elemeket (ebben az esetben adókedvezményben
részesül). Ebben az esetben nincs szükség kétoldalú szerződésre, elegendő a
vagyon tulajdonát „átvezetni”.
-
a
működtető eszközökért, és a rendszerfüggetlen víziközmű elemekért ellenértéket
kér. Ebben az esteben nem részesül adókedvezményben, illetve ebben az esetben
nyilván az Államnak döntési jogosultsága van abban, hogy meg kívánja-e
vásárolni az eszközöket vagy sem.
-
Úgy
dönt, hogy NEM adja át a vagyont.
A jogszabály szövegezése a jövőre nézve a gyakorlat
szempontjából több problémát is felvet:
Az önkormányzati tulajdonban álló
víziközmű cégek, amelyeket a Módosítás leginkább érint, általában sok tulajdonossal
rendelkeznek. Jellemzően ezekben a cégekben a legnagyobb tulajdonosok (egy-egy
nagyobb város) dominálnak a legfőbb szerv (taggyűlés, közgyűlés) ülésein. Felmerül
a kérdés, hogy amennyiben egy kisebbségi tulajdoni hányaddal rendelkező
önkormányzat úgy dönt, hogy nem kívánja tovább viselni az ellátási
felelősségből eredő terheket, és átruházza a víziközmű vagyonát az Államra, úgy
mi történik azokkal a működtető eszközökkel és rendszerfüggetlen víziközmű
elemekkel, melyek annak a víziközmű rendszernek az ellátását szolgálják, amelyet
az érintett önkormányzat át akar adni az Államnak?
Adott esetben az érintett
önkormányzati tulajdonú szolgáltató cég legfőbb szerve akár úgy is dönthet,
hogy még ellenértékért sem adja át az Állam részére ezeket a működtető
eszközöket és rendszerfüggetlen víziközmű elemeket.
Ebben az esetben kérdéses, hogy ki fogja viselni
azokat a költségeket, amelyek ezen eszközök pótlásából ered?
Úgy tűnik, hogy a jogalkotó egyszerűen nem számolt
azzal a lehetőséggel, hogy egy szolgáltató cégen belül nem biztos, hogy
valamennyi tulajdonos önkormányzat azonos véleményen van arról, hogy át
kívánja-e adni a vagyont vagy nem, és ennek megfelelően tudja befolyásolni
a tulajdonában álló víziközmű szolgáltató víziközmű cég döntését.
A magyar víziközmű szektorban a jogi szabályozás, de
főleg az árak 2011-es befagyasztása miatt szinte alig van jelen a magántőke. Szintén
nagyon csekély a koncessziós üzemeltetési forma. Mindkettőre van azonban példa.
Az erre vonatkozó kötelezés
hiányában a Vksztv. jelenlegi szövegezése nem tud mit kezdeni azzal a
lehetőséggel, ha egy olyan önkormányzat kívánja átadnia a víziközmű vagyonát,
amelyet egy olyan víziközmű szolgáltató cég üzemeltet, amelyet egy
magántulajdonú befektető irányít, vagy éppen koncessziós üzemeltetési
formája van, amely nem teszi kötelezővé, hogy a víziközmű vagyont üzemeltetésbe
adó önkormányzat tulajdonosa is legyen az üzemeltető víziközmű szolgáltatónak.
A Módosítás egyben egy új
szerződés megszűnési precedenst is teremt a víziközmű üzemeltetési
jogviszonyban. A Vksztv.-ben megfogalmazott rendkívül szigorú megszűnési
okok mellett (Az üzemeltetési szerződést csak nagyon súlyos okokra hivatkozással
és csak 8 hónapos határidővel az év végére lehet felmondani, és ezt a határidőt
még a Felek közös megegyezése esetén is be kell tartani.), a Módosítás az 5/H.
§ (6) pontjában egy rapid üzemeltetési szerződés megszűnési esetet vezet be.
Ennek értelmében az Állam (értsd itt a Nemzeti Vízművek Zrt.) és az önkormányzat(ok)
közötti megállapodással a vagyonátadás napját követő nappal megszüntetheti a
korábban fennállt víziközmű üzemeltetési jogviszonyt.
Hangsúlyozom, hogy itt a
jogszabály nem ad szerepet a Szolgáltatónak, amely csak szemlélője lehet az
önkormányzat(ok) és az Állam közötti megállapodásnak. Ez gyakorlatilag egy rapid
megszüntethetőségi lehetőséget jelenthet egy olyan önkormányzatnak, amely
„menekülni” kíván egy esetleg már terhes üzemeltetési szerződésből.
(Más kérdés, hogy pl. egy
privatizációs szerződés vagy egy koncessziós szerződés esetében véleményem
szerint ebben az esetben komoly kártérítési igénnyel kellene szembenéznie. A
kérdés jogilag rendkívül összetett, ezért itt most nem foglalkozom vele
kimerítőn.)
A Módosításhoz fűzött Indokolás a következőkkel
magyarázza a Vksztv. ellátási felelősségének jelentős átalakítását:
„Az ellátásbiztonság fokozása, az önkormányzati
feladatok ellátásának optimális megszervezése, illetve az állam és az
önkormányzatok közötti együttműködés lehetőségeinek bővítése érdekében
indokolt, hogy a víziközmű- szolgáltatás, mint önkormányzati közfeladat állam
részére történő átadásának a lehetősége biztosított legyen. Mivel Magyarország
helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 21.
pontja szerint a víziközmű-szolgáltatás megszervezésének kötelezettsége egészen
addig az önkormányzat feladata, amíg az ellátásért való felelőssége fennáll, a
közfeladat állam részére történő átadásának előfeltétele, hogy az önkormányzat
az ellátásért való felelősség alól mentesülhessen.”
Az Indokolás természetesen csak árnyaltan utal arra a
helyzetre, hogy 2021-re a legtöbb önkormányzati tulajdonú víziközmű szolgáltató
cég helyzete gazdaságilag szinte teljesen ellehetetlenedett.
Az Indokolás szerint a Módosítás erre a helyzetre
adott válasz kívánt lenni, mely szerint az Állam nem hagy senkit sem vízellátás
nélkül ezért, ha egy vagy több önkormányzat már nem tud eleget tenni az
ellátási kötelezettségének, vagy az túl nagy teher számára, akkor azt átadhatja
az Államnak.
Természetesen ennek feltétele a teljes körű
vagyonátadás (beleértve a közben igénybe vett fejlesztési forrásokat is) és az
átadás ingyenes jellege.
Alapvetően a Módosítás tehát az ellátásért felelős
önkormányzatok oldaláról közelíti meg a kérdést, és - legalábbis az én
értelmezésem szerint – egyfajta szerződéskötési kötelezettséget hoz létre az
Állam, illetve a képviseletében eljáró Nemzeti Vízművek Zrt. oldaláról, mely
szerint amennyiben egy vagy több ellátásért felelős önkormányzat át kívánja
adni a tulajdonában álló víziközmű vagyont és az ezzel járó ellátási
felelősséget is, akkor az Állam erre kijelölt képviselőjenek a Nemzeti Vízművek
Zrt.-nek rendelkezésre kell állnia.
Ezt az értelmezést támasztja alá, hogy a Módosítás a
„lehetőséget” nem az Állam javára, hanem az önkormányzatok javára tartja fenn.
(Nem azt mondja a törvény, hogy az Állam „átveheti”, „ha akarja” az
önkormányzatok víziközmű vagyonát, és ezzel az ellátási felelősséget, hanem azt,
hogy az önkormányzat „átadhatja” azt. Ezzel együtt arról sincs rendelkezés a Vksztv.
-ben, hogy az Állam csak abban az esetben lenne köteles átvenni a víziközmű
vagyont, ha az „megfelelő”, vagy „gazdaságosan hasznosítható” stb. stb.)
Különösen hangsúlyozandó, hogy a Módosítás az
átruházás jogcímeként alapesetben „átvezetést” nevezi meg. Fenntartja
ugyan a lehetőséget arra, hogy a vagyon ellenértékért kerüljön átruházásra az
Államra (ebben az esteben nyilván a Felek között létrejött írásbeli
megállapodás lenne az irányadó, amely megfelelő adótartalmat kapna), de ennek
az esélye a jelen körülmények között igen csekély.
Az Állam képviselőjével kötött megállapodást a
jogszabály csak kivételesen említi a fejlesztési források átadása kapcsán.
Sehol sincs tehát arról szó a jogszabályban, hogy az
ellátásért felelős önkormányzatnak tárgyalnia és írásban kellene megállapodnia
az Állam képviseletében eljáró Nemzeti Vízművekkel. Az átadott vagyon értékének
sincs jelentősége a Vksztv. szempontjából, mivel a Vksztv. azt az ingyenes
átadás esetén „könyv szerinti” értéken határozza meg (tehát nincs olyan
rendelkezés, mely szerint az átadó ellátásért felelősnek újra kellene
értékeltetni az átadni kívánt víziközmű vagyont).
A fentiek hangsúlyozása azért nagyon fontos, mert
ahogy arra korábban utaltam a jelen munka elkészítésekor Vksztv-n kívül
semmilyen jogszabály nem létezik arra vonatkozóan, hogy a vagyonátadást miként kell,
vagy lehet végrehajtani.
Az egyetlen
írásos forrás, amely rendelkezésünkre áll a 2021. január 1-ével létrehozott
Nemzeti Vízművek Zrt. web lapján érhető el, ott is némi keresés után a „Hírek”
között azon a címen, hogy: „Tájékoztatás a víziközmű szolgáltatás állami
átvételének lehetőségéről” ([1]https://nemzetivizmu.hu/#hirek
(letöltve 2021.10.07))
Finoman szólva az már önmagában sem alkotmányos
helyzet, hogy egy fontos jogviszonyt jogszabály helyett egy gazdasági társaság
által kiadott „Tájékoztató” hívatott rendezni, azonban a „Tájékoztatóban”
foglaltakból az derül ki, hogy annak kibocsátói nem, vagy nem ugyanazt a Vksztv.
-t olvasták, mint amely a Magyar Közlönyben megjelent.
A Tájékoztató szerint az integráció alapja az állami
források ésszerű és takarékos felhasználása, ennélfogva két alapevet rögzít:
1.) Az integráció alapja az
önkormányzat, a szolgáltató, és a Nemzeti Vízművek Zrt. részéről megkötendő „közfeladat
és vagyonátadást rögzítő megállapodás”.
2.) Az önkéntesség, de nemcsak a
vagyont átadó önkormányzatok, és szolgáltatók, hanem a Nemzeti Vízművek Zrt.
részéről is (értsd: Tehát végsősoron a Nemzeti Vízművek Zrt. eldöntheti,
hogy a folyamat végén át akarja-e venni a víziközmű vagyont vagy sem.)
Ezzel kapcsolatban az a probléma, hogy a Vksztv.
rendelkezéseivel szemben („átvezetés” helyett) a két, sőt a három oldalú
szerződést teszi az átruházás érvényes jogcímévé. A Vksztv. szerint a
víziközmű szolgáltató gazdasági társaság csak „mellékszereplője” lenne ennek a
folyamatnak, és csak olyan módon „keveredik” bele a vagyonátadási jogviszonyba,
hogy működtető eszközök és a rendszerfüggetlen víziközmű elemek (amelyek az
átadott rendszerhez kapcsolódnak) tulajdonosa lehet.
Ehhez képest a Nemzeti Vízművek Zrt. Tájékoztatója a
szolgáltató cégeket a szerződés egyenrangú alanyaivá emeli.
A továbbiakban a hitelesség kedvéért néhány mondatot
szó szerint idézek a Tájékoztatóból:
„Az állam a vagyon olyan átvételében érdekelt,
amelynek eredményeként az a későbbiekben hatékonyan üzemeltethető az állami
víziközmű-vagyon részeként és az is prioritás, hogy az állam ingyenesen
szerezzen tulajdont (mind a víziközmű-infrastruktúra, mind a
víziközmű-szolgáltató társaság részesedései esetében).”
Túl azon, hogy a Vksztv. nem tartalmaz erre vonatkozó
rendelkezést, kérdéses ezzel kapcsolatban, hogy ha az átadni kívánt vagyon
hatékonyan üzemeltethető, akkor miért lenne az önkormányzatnak(oknak) érdeke,
hogy azt átadja(ják)?
Amennyiben, ha hatékonyan üzemeltethető, akkor miért
adná(k) át ingyenesen?
(Esetleg a Nemzeti Vízművek Zrt. már tudja, hogy ezekre
a rendszerekre a közeljövőben már lesz új víz- és szennyvízdíj?)
„Tekintettel továbbá arra, hogy az állam számára
alapvető cél a hatékonyságnövelés, a tulajdonszerzés csak abban az esetben
ésszerű megoldás, ha a víziközmű-rendszerek esetében kizárólagosan, a társasági
üzletrészek esetében pedig legalább a meghatározó állami befolyás (75 % + 1
szavazat) elérésének mértékéig terjedően kerül erre sor (az
önkormányzatok részéről az ezt el nem érő mértékű üzletrész értékesítésére
nincs lehetőség).”
A víziközmű rendszer vonatkozásában nem értelmezgető ez
a kitétel, mivel a Módosítás eleve a teljes víziközmű rendszer átadásáról
rendelkezik (közös tulajdonú rendszer esetén a tulajdonostársak egyhangú
határozatára van szükség).
Sajnos attól tartok, hogy a Tájékoztató megfogalmazója
összekeverte az „ellátási terület”[1]
fogalmát a víziközmű rendszerrel. Egy ellátási területen belül ugyanis több
önálló víziközműrendszer is van. Feltételezésem szerint a Tájékoztató
megfogalmazója azt akarta kijelenteni, hogy a Nemzeti Vízművek Zrt. csak teljes
ellátási területek átvételében érdekelt. Erre mutat a Tájékoztató azon kitétele
is, mely szerint a társasági üzletrészek esetében legalább a meghatározó
befolyás elérését „szabja feltételül”, illetve külön kiköti, hogy „az
önkormányzatok részéről az ezt el nem érő mértékű üzletrész értékesítésére
nincs lehetőség.”
Ezzel kapcsolatban a következő problémák adódnak:
1.) A Vksztv. a társasági üzletrész
átadásnak lehetőségét nem egy gazdasági társaság közösségének, hanem egy
vagy több helyi önkormányzat(ok) részére (Vksztv. 5/H.§ (9)) adja meg
és nem beszél arról, hogy a társasági részesedések milyen mértéke ruházható
át (sőt kifejezetten arra utal, hogy az ellátásért felelős önkormányzatnak
bármekkora részesedése van egy gazdasági társaságban, azt ingyenesen
átruházhatja az Államra).
2.) A zárójelben szereplő kitételt feltehetően
úgy kell értelmezni, hogy amennyiben az önkormányzat nem ingyen, hanem
ellenértékért kívánja átruházni a társasági tulajdoni részesedését, akkor arról
a Nemzeti Vízművek Zrt. csak akkor hajlandó tárgyalni, ha részesedés eléri a
75%+1 szavazatot.
Ezt követően a Tájékoztató ismerteti az integráció
folyamatát, amely e szerint a következő:
1.) Az integrációhoz szükség van a
képviselő testület határozatára, melyben kinyilvánítja a szándékát, hogy az integrációs
programban részt kíván venni
2.) A képviselő testületnek arról is
döntést kell hoznia, hogy felhatalmazza a polgármestert, hogy „…a megjelölt
cél megvalósítása érdekében a Víziközmű-szolgáltató soron következő Közgyűlésén
szavazatával hatalmazza fel a Társaság vezérigazgatóját arra, hogy a Társaság
átvilágítását, az önkormányzati-víziközmű vagyon értékelését és integrációs
javaslat kidolgozását célzó együttműködési megállapodást írjon alá a Nemzeti
Vízművek Zrt.-vel.”
A Tájékoztató ezen része teljesen ellentétes a Vksztv.
rendelkezéseivel:
Ahogy fentebb láthattuk, a Vksztv. az ellátásért felelős
autonómiájába adja a lehetőséget, hogy a víziközmű vagyont átadja az Állam részére.
A Tájékoztató viszont nemcsak összekapcsolja a
vagyonátadás kérdését a társasági részesedés átadásának kérdésével, de
annak feltételéül is szabja, ami teljesen ellentétes a Vksztv-vel.
Jelen formájában a Tájékoztatóban foglalt feltételek
mellett egy önkormányzat, amelynek tulajdonosi részesedése van egy víziközmű
szolgáltatóban, nem dönthet úgy egyedül (bár tulajdonában van egy teljes víziközmű
rendszer), hogy szakít a jelenlegi szolgáltatóval és víziközmű vagyonát, ezzel
együtt a társasági üzletrészét átadja az Állam javára (Holott a Vksztv. szerint
ingyenes átruházás esetén ehhez még szerződés sem szükséges, csak „átvezetés”).
Ezzel szemben, ha egy önkormányzat úgy dönt, hogy át
akarja adni a vagyonát az Állam részére, akkor „össze kell kalapolnia” annyi
szavazatot a víziközmű szolgáltató legfőbb szervének ülésén, hogy az erre
kötelezze a vezető tisztségviselőt.
A Vksztv. rendelkezéseivel ellentétesen feltételként
szabott három oldalú szerződésnek (Együttműködési Megállapodás elnevezéssel) a
következő tartalmai elemei vannak a Tájékoztató szerint:
„3. Az Együttműködési Megállapodás alapján
teljeskőrű együttműködés az integráció
előkészítésében és lebonyolításában, mely kiterjed különösen
- a
megállapodásban rögzített kötelezettségvállalásokhoz szükséges részvényesi felhatalmazásokra,
nyilatkozatokra;
- a víziközmű-szolgáltató
(jogi, pénzügyi, gazdasági és műszaki) átvilágításához és
önkormányzati-víziközmű vagyon értékeléséhez szükséges
dokumentumokra, információkra – teljességi nyilatkozat megadása mellett –
a vizsgálat részeként meghatározott adatszobák szerint, betekintési
nyilatkozatokra;
- megalapozott integrációs
javaslat készítésére, ami alapján döntés hozható az integráció
megvalósítási feltételeinek elfogadásáról és a tranzakciós szerződés(ek)
megkötéséről;”
Amint látható, az integrációhoz szükséges három
oldalú szerződés részvényesi nyilatkozatokra van szükség (Felteszem, hogy
ezt is kiterjesztően kell értelmezni, és a Kft. üzletrészek nincsenek kizárva.)
és ami ennél is fontosabb, a víziközmű szolgáltató teljes körű átvilágítására,
valamint új vagyonértékelési szakvéleményre.
Ebből nyilvánvaló, hogy a Tájékoztató nem kezeli azt a
helyzetet, ha egy nagyobb önkormányzati víziközmű szolgáltató cég egy vagy több
kisebbségi tulajdonosa döntene úgy, hogy átadja a víziközmű vagyonát az
Államnak, akkor miért lenne hajlandó a többi tulajdonos (aki pl. inkább egyben
tartaná az eddigi céget) beleegyezni abba, hogy az víziközmű cégüket a Nemzeti
Vízművek Zrt. teljeskörűen átvilágítsa, és a vagyont újraértékelje?!
Nyilvánvaló tehát, hogy a Nemzeti Vízművek csak olyan modellben
gondolkodik a Tájékoztató alapján, ahol vagy homogén a tulajdonosi struktúra
(pl. egy nagy város kizárólagos vagy irányító 75+1%-os befolyása alatt áll) a
víziközmű szolgáltató cégben, vagy annak minden tagja egyetért a
vagyonátadással. Ezt meg is erősíti a Tájékoztató, amely az integrációban való
részvétel esetén nemcsak az ellátási felelős önkormányzatok, de a szolgáltatók
„elkötelezettségét” is elvárja (!)
„Apró hab még ezen a tortán”, hogy az átvilágítás,
és a vagyonértékelés költségeit a csatlakozni kívánó felek (önkormányzatok
és a szolgáltató is?) és az Állam 50-50%-ban kell, hogy vállalják. Igaz,
hogy itt a Tájékoztató utal arra, hogy ez csak a „fő szabály”, tehát lehetnek
kivételek.
Végezetül, ahogy arra a jelen munka elején is utaltam,
figyelembe a Módosításhoz fűzött Indokolásban megfogalmazott célokat, a
Módosítás véleményem szerint egy rendelkezésre állási kötelezettséget teremt a
Nemzeti Vízművek Zrt. oldaláról víziközmű vagyon, és ezzel együtt az ellátási
felelősség átvételére, különösen akkor, ha az ingyenesen történik.
Ehhez képest a Tájékoztató végén a Nemzeti Vízművek
Zrt. kiköti:
„Hangsúlyozni szükséges, hogy fentiek szerinti
feltételek teljesítése sem jelenti automatikusan az integrációs megállapodás
megkötését a Nemzeti Vízművek Zrt. részéről, mert azt minden esetben részletes
vizsgálat, egyedi körülmények mérlegelése előzi meg a Nemzeti Vízművek Zrt.
részéről.”
Mindezekből az derül ki
tehát, hogy még ha az adott önkormányzat vagy önkormányzatok felvállalják
mindezt, esetleg súlyos összegeket fizetnek ki az átvilágításért, a Nemzeti
Vízművek Zrt. még mindig megtagadhatja az integrációs megállapodás megkötését.
Amint látható tehát a
jelen pillanatban nemcsak a Módosítás folytán bekövetkezett változások okoznak
jogalkalmazási nehézségeket, de súlyos ellentmondás van a Nemzeti Vízművek Zrt.
vezetése által közzétett Tájékoztatóban foglaltak, és a Vksztv. jelenlegi
rendelkezései között is. A teljes megoldást mindenképpen egy, a Vksztv. érintetett
rendelkezéseit értelmező, és részletes végrehajtási jogszabály vagy a Vhr. ilyen
tartalmú módosítása jelentené.
A Nemezti Vízművek Zrt.
addig is legalább a törvény jelenlegi rendelkezéseihez igazíthatná a
tájékoztatóban foglaltakat.
Ezen feltételek mellett tehát
aligha várható, hogy az önkormányzatok gyors segítséget kaphatnak a
víziközművel „államosításán” keresztül.
kelt: Budapest, 2021. 10.
25.
Dr. Szabó Iván
Megjegyzések
Megjegyzés küldése