A víziközműszolgáltató beruházói szerepköre bérleti üzemeltetési konstrukcióban, és a víziközmű fejlesztési hozzájárulás, mint a beruházás pénzügyi fedezete
Az
utóbbi hónapokban a víziközműjoggal kapcsolatos kérdések főleg két téma köré
csoportosultak, az egyik nyilvánvalóan a Víziközművekről szóló 2011. évi CCIX.
Törvény (Vksztv.) 2021. Január 1-én hatályba lépett módosítása az új építésű
ingatlanok csatlakozási lehetőségeiről. (Korábbi cikkeimben ezekkel részletesen
foglalkoztam, akit érdekel ajánlom a Miért nincs vizem I-II? Cikket)
A
másik témakör az ún. harmadik személy által végzett beruházások kérdésköre
volt, ami szoros összefüggésben van természetesen az előbbi témakörrel,
tekintve hogy a víziközmű hálózatba történő bekötés problémái gyakran merülnek
fel olyan esetben, amikor az érintett víziközművet nem az önkormányzat
valósította meg, hanem egy kívűlálló harmadik személy (akár magánszemély, akár
az ingatlanfejlesztő vállalkozó stb.)
Talán
kevésbé publikus viszont az a kérdés, hogy mi történik abban az esetben, ha a
viziközmű szolgáltató cég hajtja végre a fejlesztést (adott esetben beruházást,
vagyis új víziközmű létrehozását)? Végrehajthat-e a víziközműszolgáltató
egyáltalán fejlesztést, és amennyiben igen, mennyire tekinthető a Szolgáltató
“harmadik személynek” a fejlesztés szempontjából?
Ezekre
a kérdésekre keresem - ezúttal főleg a szakmai olvasók részére írott -
cikkemben a választ.
Mindenekelőtt
tisztázzuk mit értünk fejlesztésen a víziközmű szolgáltatáson belül, és a
fejlesztés kérdéskörén belül mit értünk beruházáson?
Az
ellátási felelősség alapelve (Vksztv. 1. § (1) c.) határozza meg az államot és
a települési önkormányzatot, mint a víziközmű szolgáltatás ellátásának
jogosultjait és kötelezettjeit:
„c)
az ellátási felelősség elve: e törvényben meghatározottak szerint az állam vagy
a települési önkormányzat (a továbbiakban együtt: ellátásért felelős)
kötelessége és joga gondoskodni a közműves ivóvízellátással és a közműves
szennyvízelvezetéssel és -tisztítással kapcsolatos víziközmű-szolgáltatási
feladatok elvégzéséről,”
Az
ellátási felelősség alapelvéből vezeti le a Vksztv. az ellátásért felelősök
fejlesztési kötelezettségeit (Vksztv. 5/F.§)
5/F.
§ * (1) Az ellátásért felelős
közfeladatként megteremti a víziközmű-szolgáltatás infrastrukturális
előfeltételeit és az ellátási területen gondoskodik arról, hogy a felhasználók
a víziközmű-szolgáltatást az igényelt mennyiségben, minőségben és szolgáltatási
színvonalon igénybe vehessék.
A
törvényben meghatározott infrastrukturális feltételek megteremtése magába
foglalja az víziközmű fejlesztés végrehajtását, amelyet a Vksztv. 2.§ 21.
pontja az alábbiak szerint definiál:
21.
víziközmű-fejlesztés: víziközműre irányuló olyan beruházási vagy felújítási
tevékenység, mely célja szerint új víziközmű létesítését, a meglévő víziközmű
bővítését, rekonstrukcióját és pótlását is magába foglalhatja,
Amint
látható a törvény a víziközmű fejlesztés definícióján belül értelmezi a
„beruházás” fogalmát is.
Önmagában
a viziközmű beruházáshoz a Vksztv. nem ad külön a definíciót, mert arra
nyilvánvalóan a Számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Szvt.) 3.§ (4)
bekezdésének 7. pontját kell alkalmazni:
3.
§ (4) 7. beruházás: a tárgyi eszköz beszerzése, létesítése, saját
vállalkozásban történő előállítása, a beszerzett tárgyi eszköz üzembe
helyezése, rendeltetésszerű használatbavétele érdekében az üzembe helyezésig, a
rendeltetésszerű használatbavételig végzett tevékenység (szállítás, vámkezelés,
közvetítés, alapozás, üzembe helyezés, továbbá mindaz a tevékenység, amely a
tárgyi eszköz beszerzéséhez hozzákapcsolható, ideértve a tervezést, az
előkészítést, a lebonyolítást, a hiteligénybevételt, a biztosítást is);
beruházás a meglévő tárgyi eszköz bővítését, rendeltetésének megváltoztatását,
átalakítását, élettartamának, teljesítőképességének közvetlen növelését
eredményező tevékenység is, az előbbiekben felsorolt, e tevékenységhez
hozzákapcsolható egyéb tevékenységekkel együtt
Az
ellátásért felelősség keretében a törvény fő szabály szerint az ellátásért
felelős kötelezettégévé teszi a víziközmű fejlesztést (Vksztv. 10. §):
10.
§ * (1) * A víziközmű-fejlesztés megvalósításáról - ha
e törvény vagy kormányrendelet másképp nem rendelkezik - az ellátásért felelős
gondoskodik, a fejlesztés teljes időszaka alatt a mindenkori
víziközmű-szolgáltató szakmai döntésekbe történő bevonásával a 11. § (5)
bekezdésben előírtak szerint.
(2)
Ha a víziközmű-fejlesztést a víziközmű-szolgáltató vagy önkormányzatok
társulása, illetve az önkormányzatok társulása konzorciumi megállapodás
keretében végzi, akkor a víziközmű az üzembe helyezésének napjával az ellátásért
felelős vagy felelősök tulajdonába kerül. A társulás tagjai ezt megelőzően
megállapodhatnak a megvalósított víziközművön fennálló tulajdoni részesedésük
mértékéről. Megállapodás hiányában tulajdoni részesedés a
víziközmű-fejlesztéshez történő anyagi hozzájárulás mértéke szerint alakul.
(3)
* Újonnan létrehozott víziközmű-rendszer
esetében a beruházásban érdekelt ellátásért felelősök az 5/G. § (1)
bekezdésében meghatározott feladatokról a próbaüzem induló napjáig
megállapodnak.
(4)
Ha a (2) bekezdés szerint megvalósuló tulajdonba adás térítésmentes, a
vagyonátruházás az általános forgalmi adó szempontjából közcélú adománynak
minősül
A
törvény idézett rendelkezéseiből kitűnik, hogy amennyiben Vksztv. vagy
kormányrendelet nem rendelkezik eltérően, úgy fejlesztést (beleértve a
beruházást is) az ellátásért felelős végzi el, ugyanakkor a Vksztv. 10.§ (2)
bekezdés kifejezett rendelkezik arról az esetről, ha a fejlesztést a víziközmű
szolgáltató végzi: “ha a víziközmű-fejlesztést a víziközmű szolgáltató...” végzi.
Ismeretes,
hogy a Vksztv. három típusú üzemeltetési formát ismer: a bérleti-üzemeltetési
konstrukciót, a vagyonkezelést, és a koncessziós üzemeltetést. A vagyonkezelési
szerződés és a koncessziós szerződés esetében a jogszabály külön is rendelkezik
arról, hogy a gördülő fejlesztési terv keretében a beruházási terv részt a
szolgáltatónak kell kidolgozni és benyújtania.
Mi
a helyzet ugyanakkor a jelenlegi leggyakoribb üzemeltetési formával, a
bérleti-üzemeltetési konstrukcióval?
Vajon
a törvény azon rendelkezéseit, mely szerint ha “ e törvény, vagy
kormányrendelet nem tesz kivételt” úgy
kell–e értelmeznünk, hogy ez a kivétel csak a koncessziós, és a vagyonkezelési
szerződés esetén él?
A
Vksztv. 29. § (3) és (4) bekezdése
szerint:
(3)
A víziközmű-fejlesztésről a bérleti-üzemeltetési szerződés fennállása alatt az
ellátásért felelős gondoskodik.
(4)
Ha a víziközmű-fejlesztést a víziközmű-szolgáltató végzi - ide nem értve a 30.
§ szerinti eseteket -, az kizárólag a víziközmű-üzemeltetési jogviszonytól
elkülönülten, önálló vállalkozási szerződés alapján végezhető.
A
törvény idézett rendelkezéseiből úgy tűnik, hogy a bérleti üzemeltetési
szerződés hatálya alatt csak az ellátásért felelős(ök) végezhet(nek) víziközmű
fejlesztést, tehát új víziközmű létesítését is. Ez alól csak a hibajelleggel
felmerülő felújítási munkák jelentek kivételt. Amennyiben a fejlesztést a vízmű
végzi, akkor ezt vállalkozási szerződés keretében végezheti el, tehát az
ellátásért felelős, mint megrendelő lép fel, és a víziközmű szolgáltató mint
vállalkozó jár el a kérdésben.
Feltételezhető
lenne tehát, hogy a bérleti üzemeltetési konstrukció keretében - a
hibajelleggel felmerülő felújítások kivételével - a víziközmű szolgáltató nem
hozhat létre saját beruházásban új víziközművet.
A
jogszabályok együttes értelmezése alapján azonban más következtetés vonható le:
Véleményem
szerint a megoldás kulcsa abban van, hogy a törvény nem mondja ki kategórikusan,
hogy bérleti-üzemeltetési szerződés hatálya alatt kizárólag az ellátásért
felelős jogosult víziközmű fejlesztést végrehajtani, csupán azt a kifejezést
használja, hogy “gondoskodik” (mint ahogyan az ellátási felelősség keretében
sem fogalmaz úgy, hogy maga látja el ezt a tevékenységet, hanem arról a
Vksztv.-ben meghatározott módon “gondoskodik”). A gondoskodik kifejezés tehát
nem azonos a “kizárólagosan végzi” kifejezéssel. Másrészt a 29. § (4)
bekezdésben foglaltakat - véleményem szerint – a (3) bekezdéssel szoros
összefüggésben kell értelmezni, vagyis arra az esetre vonatkozik, hogy ha az
ellátásért felelős mint beruházó megrendeli a víziközmű szolgáltatótól az adott
fejlesztés elvégzését.
Véleményem
szerint a Vksztv. alapján a víziközmű beruházásokat a beruházók személye
alapján az alábbiak szerint csoportosíthatjuk:
·
ellátásért felelős a beruházó, és a
kivitelezést a víziközmű szolgáltató (Szolgáltató) végzi el vállalkozóként
·
a víziközmű szolgáltató a beruházó,
és a kivitelezést vagy maga vagy az általa megbízott kivitelező végzi el
·
harmadik (kívülálló) személy a
beruházó, és a kivitelező lehet a víziközmű szolgáltató, vagy más alkalmas
kivitelező, vállalkozási szerződés keretében
A
Szolgáltató víziközmű beruházói szerepkörére a harmadik személy által végzett
víziközmű beruházás vonatkozásában találunk utalást:
A
Vksztv. 8.§ -a kimondja:
8.
§ * (1) * Az ellátásért felelőssel
víziközmű-üzemeltetési jogviszonyban nem álló beruházó a víziközmű
létrehozására irányuló beruházást az ellátásért felelős előzetes jóváhagyásával
valósíthat meg. Ha a víziközmű nem állami vagy önkormányzati beruházásban jön
létre, a beruházó a víziközmű tulajdonjogát a víziközmű üzembe helyezésének
időpontjában az ellátásért felelősre átruházza. Az átruházásról a felek
szerződést kötnek.
(2)
Az ellátásért felelős az átvételt csak abban az esetben tagadhatja meg, ha a
létrehozott vízilétesítmény nem felel meg a 6. § (4) és (5) bekezdésében
meghatározott követelményeknek.
(3)
Ha az ellátásért felelős és az érintett víziközmű-rendszerre nézve vele
víziközmű üzemeltetési jogviszonyban nem álló beruházó, az (1) bekezdés
szerinti víziközmű térítésmentes átruházásáról állapodik meg, a térítésmentes
vagyonátruházás az általános forgalmi adó szempontjából közcélú adománynak
minősül.
A
Vksztv. § 10. § (5) bekezdése szerint:
(5)
* Ha a víziközmű-szolgáltató az
üzemeltetési jogviszony tartalma szerint nem kötelezettje, vagy egyéb
szerződéses jogviszony alapján nem kivitelezője a víziközműre irányuló, a 31/A.
§ (1) bekezdésében meghatározott új víziközmű vagy víziközmű-rendszer
létrehozására irányuló beruházásnak vagy a jóváhagyott gördülő fejlesztési
tervben meghatározott víziközmű-fejlesztéseknek, joga és kötelezettsége, hogy
az 1. § (1) bekezdés i) pontjában meghatározott legkisebb költség elve
érvényesülésének előmozdítása érdekében az ellátásért felelős vagy annak
megbízottja felé szakmai álláspontját kifejtse, különösen a fejlesztési munka
műszaki tartalmának meghatározása, a közbeszerzési dokumentáció összeállítása
és a kivitelezés során, azok szakszerűsége és a megfelelő anyagminőségek
meghatározása kérdésében. A víziközmű-szolgáltató alkalmazottja vagy
megbízottja e minőségében a fejlesztéssel érintett munkaterületre beléphet,
írásban előterjesztett kérdését, észrevételét vagy javaslatát az ellátásért
felelős vagy a lebonyolításban közreműködő megbízottja, továbbá a jogszabály
által kijelölt beruházó szerv köteles figyelembe venni és 15 napon belül
írásban megválaszolni. A víziközmű-szolgáltatók és az érintettek az e
bekezdésben szabályozott jogaik és kötelezettségeik gyakorlásával
összefüggésben a Hivatalnál bejelentést tehetnek. A bejelentés alapján a
Hivatal a (6) bekezdés szerinti ellenőrzést folytat.
A
Vksztv. rendelkezései szerint tehát alapvetően bárki végezhet víziközmű
beruházást (itt: hozhat létre új víziközművet) azzal a feltétellel, ha azt az
ellátásért felelős korábban jóváhagyta. Az így létrehozott beruházást annak
üzembe helyezésének időpontjában szerződéssel át kell adni az ellátásért
felelős tulajdonába.
Véleményem
szerint a Szolgáltató is végezhet víziközmű beruházást, és ugyanúgy át kell azt
adnia az ellásért felelős (vagy ellátásért felelősök) tulajdonába, de nem
szerződéssel (Vksztv. 10. § (2)), hanem az elkészült mű „ex lege” az üzembe
helyezéssel az ellátásért felelős tulajdonába kerül. Ugyanakkor itt is szükség
van valamiféle jogi aktusra, tekintettel arra, hogy a Vksztv. 10.§ (4) már „tulajdonba
adás” -ról és nem „tulajdonba kerülésről” beszél, tehát a közmű nem háramlik a
jogszabály alapján, hanem valamiféle átadásra is szükség van.
Ebben
az esetben viszont nem kell az ellátásért felelős előzetes hozzáárulása, ez a
mentesülés a gördülő fejlesztési tervből tényéből következik, amelyre később
térek ki:
Az
alapvető különbséget a kívülálló harmadik személy és Szolgáltató által
elvégzett beruházások tekintetében a gördülő fejlesztési terv, valamint a
víziközmű fejlesztés finanszírozási háttere adja, az alábbiak szerint:
A
gördülő fejlesztési terv definícióját a Vksztv. 2. § 8. pontja tartalmazza:
8.
* gördülő fejlesztési terv:
víziközmű-rendszerre vonatkozó hosszú távú, felújítási és pótlási, valamint
beruházási tervrészből álló terv
A
Vksztv. 11.§ a következőképpen rendelkezik:
11.
§ * (1) * A víziközmű-szolgáltatás hosszú távú
biztosíthatósága érdekében - a fenntartható fejlődés szempontjaira tekintettel
- víziközmű-rendszerenként tizenöt éves időtávra gördülő fejlesztési tervet
kell készíteni.
(2)
* A (3) bekezdésben meghatározott
kivétellel a felújítási és pótlási tervrészt a víziközmű-szolgáltató, a
beruházási tervrészt az ellátásért felelős készíti el és jóváhagyásra benyújtja
minden év szeptember 30-ig a Hivatalhoz.
(3)
* Építési koncessziós szerződés alapján
végzett víziközmű-működtetés esetében a beruházási tervrészt a
víziközmű-szolgáltató készíti el és a (2) bekezdés szerint nyújtja be
jóváhagyásra.
(4)
* Az ellátásért felelős vagy a
víziközmű-szolgáltató, aki nem minősül az adott víziközmű-rendszerre vonatkozó
felújítási és pótlási vagy beruházási tervrész benyújtására kötelezettnek, a
tervrész tartalmára nézve véleményezési joggal rendelkezik. A véleményezésre a
tervrész kézhezvételétől számítva 30 nap áll rendelkezésre. A határidőben
közölt írásba foglalt vélemény a jóváhagyásra benyújtott tervrész mellékletét
képezi.
A
Vksztv. végrehajtására kiadott 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet (továbbiakban
a Vhr.) 90/E. § (1) bekezdése kimondja:
90/A.
§ * (1) * A gördülő fejlesztési terv (a továbbiakban:
Terv) víziközmű-rendszerenként és fejlesztési ütemenkénti bontásban tartalmazza
az elvégzendő beruházási, felújítási és pótlási feladatokat.
(2)
* A Terv célja, hogy a
víziközmű-szolgáltatási ágazat közművagyonának műszaki állapota olyan
színvonalú legyen, hogy a víziközmű-szolgáltatás folyamatosan,
költséghatékonyan és hosszútávon biztosítható legyen.
A
Vhr. a gördülő fejlesztési terv pénzügy hátterével kapcsolatosan a 90/E. § (1)
bekezdésében az alábbiak szerint rendelkezik:
90/E.
§ * (1) * A víziközmű-szolgáltatás biztonságát
meghatározó felújítások és pótlások fedezetének forrásait elsődlegesen a
szolgáltatási díjban érvényesített díjhányad biztosítja.
(2)
A víziközművek megvalósításának és a meglévő víziközművek bővítésének pénzügyi
fedezetét a vagyonkezelési, koncessziós vagy bérleti-üzemeltetési szerződés
alapján elsősorban a fejlesztésre kötelezett ellátásért felelős vagy
víziközmű-szolgáltató biztosítja.
(3)
A víziközmű-szolgáltató feladata annak alátámasztása, hogy az új víziközművek
ráfordítási igényei nem veszélyeztetik a meglévők felújítási és pótlási
feladatait.
A
Vhr. 90/E. § (2) bekezdése tehát úgy fogalmaz, hogy a víziközmű beruházás
(megvalósítás) pénzügyi fedezetét vagy az ellátásért felelős, vagy a víziközmű
szolgáltató biztosítja.
A
Vhr. nem fogalmazza meg részletesen, hogy a Szolgáltató milyen forrásokból
biztosítja a víziközmű beruházás pénzügyi fedezetét, de arra a Vksztv. 69. §-a
ad magyarázatot, ennek értelmében a jövőbeni fejlesztések (egyik) forrása: a
víziközmű fejlesztési hozzájárulás:
69.
§ * (1) A nem lakossági felhasználó a
víziközmű-szolgáltatóval kötött szerződésben foglaltak szerint a
víziközmű-szolgáltató részére víziközmű-fejlesztési hozzájárulást fizet
a)
közszolgáltatási szerződéses jogviszony esetében a felhasználási helyen biztosítandó
szolgáltatási kapacitásért,
b)
a víziközmű-szolgáltatásba bekapcsolt ingatlanhoz biztosított kapacitás általa
kezdeményezett bővítéséért,
c)
a víziközmű-szolgáltatás minőségének (a víz minőségi paramétereinek) általa
igényelt emelése esetében, továbbá
d)
* az új bekötés megvalósítását
megelőzően, ha a bekötés a nem lakossági felhasználó által, nem
továbbértékesítésre épített újépítésű lakás víziközmű-szolgáltatását szolgálja.
(2)
Nem kell víziközmű-fejlesztési hozzájárulást fizetnie a központi költségvetési
szervnek és intézményének, a helyi önkormányzatnak és annak költségvetési
intézményének, valamint normatív állami támogatásban részesülő, közfeladatot
ellátó, nem nyereség- és vagyonszerzési célt szolgáló egyéb intézménynek.
A
víziközmű fejlesztési hozzájárulás felhasználásról a Vksztv. 72. §-a
rendelkezik:
72.
§ * (1) A víziközmű-fejlesztési
hozzájárulás kizárólag azon víziközmű rendszer víziközmű-fejlesztési igényeivel
összefüggésben - ide nem értve a felhasználó részére kiépítendő ivóvíz- vagy
szennyvíz-bekötővezetéket - használható fel, amelyhez a hozzájárulás
megfizetésére kötelezett felhasználási hely csatlakozik.
(2)
* A víziközmű-fejlesztési hozzájárulást
a víziközmű-szolgáltató saját nevében és javára szedi be és jogosult azt jogszabály
vagy hatóság által előírt vagy az üzemeltetési szerződésből fakadó felújítási,
pótlási és beruházási kötelezettség teljesítéséhez szükséges mértékig
felhasználni, összhangban a Hivatal által jóváhagyott gördülő fejlesztési
tervvel. E körben a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás a víziközmű-szolgáltató
tulajdonába tartozó rendszerfüggetlen víziközmű-elem felújítására vagy
pótlására is felhasználható.
(4)
A víziközmű-szolgáltató a beszedett víziközmű-fejlesztési hozzájárulásról és
annak felhasználásáról elkülönített számviteli nyilvántartást vezet. A
víziközmű-szolgáltató a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás számviteli
nyilvántartásban szereplő összesített adatairól, valamint az elvégzett
felújítási, pótlási és beruházási munkák tartalmáról, azok műszaki szükségességéről
legalább évi egy alkalommal tájékoztatja az ellátásért felelőst.
(5)
* Ha az üzemeltetési szerződés
megszűnik, a víziközmű-szolgáltató a beszedett, de víziközmű-fejlesztésre fel
nem használt víziközmű-fejlesztési hozzájárulás összegével az ellátásért
felelős felé elszámol és a maradványt részére átadja; vagy ha az ideiglenes
szolgáltatás azért szűnt meg, mert a Hivatal a működési engedély iránti
kérelmet elutasította, az ideiglenes szolgáltatást nyújtó az ellátásért felelős
felé a beszedett víziközmű-fejlesztési hozzájárulás összegével elszámol.
A
jelen munka szempontjából kulcsfontosságú a Vksztv. 72.§ (2) bekezdése, melynek
értelmében a Szolgáltató jogosult a beszedett víziközmű-fejlesztési
hozzájárulást beruházási kötelezettségének teljesítésének mértékéig
felhasználni.
Ennek
feltétele, hogy az összhangban álljon a Hivatal által jóváhagyott gördülő
fejlesztési tervben szereplő beruházási tervvel. Ennek hiányában ugyanis a
Hivatal bírságot szabhat ki a Szolgáltatóra, a Vksztv. 40/B § (1) bekezdés cc.)
pontja szerint:
40/B.
§ * (1) Víziközmű-felügyeleti bírság
szabható ki, ha
cc)
Hivatal által jóváhagyott felújítási és pótlási tervrész, vagy a beruházási
tervrész maradéktalan végrehajtását megelőzően a gördülő fejlesztési tervben
nem szereplő felújítási és pótlási, valamint beruházási tevékenységet végez,
Összefoglalva
tehát a fentieket véleményem szerint az irányadó jogszabályok értelmében:
Véleményem
szerint kifejezett törvényi rendelkezés tiltása hiányában nincs jogi akadálya
annak, hogy a Szolgálató saját beruházásában víziközmű beruházást hozzon létre,
akkor is ha egyébként a szolgáltatást bérleti-üzemeltetési konstrukcióban
végzi. Ennek a beruházásnak a finanszírozására felhasználhatja az érintett
fogyasztó által megfizetett viziközmű-fejlesztési hozzájárulást.
A
beruházás végrehajtásának az alábbi feltételei vannak:
A
beruházásnak szerepelnie kell az Magyar Energetikai és Közműszabályozási
Hivatal (MEKH) által a Szolgáltató részére adott évben meghatározott gördülő
fejlesztési terv beruházási részében.
Az
elkészült víziközművet annak üzembe helyezésével egyidejűleg át kell adni az
ellátásért felelős tulajdonába, az átadás azonban nem kell, hogy kétoldalú
jogügyleten alapuljon (ahogyan a Vksztv.
egyébként a harmadik személy által végrehajtott víziközmű beruházás
esetén előírja), mivel a törvény úgy fogalmaz, hogy a Szolgáltató által végrehajtott
beruházás az üzembe helyezés napjával kerül az ellátásért felelős tulajdonába.
Ugyanakkor az adójogi adminisztráció miatt véleményem szerint szükséges
legalább egy egyoldalú nyilatkozatban rögzíteni az átszállást, és természetesen
annak sincs semmilyen akadálya, hogy egy kétoldalú nyilatkozatban rögzítse a
Szolgáltató és az ellátásért felelős az ingyenes átszállás tényét.
A
beruházás végrehajtásához az ellátásért felelősé előzetes hozzájárulására nincs
szükség (a gördülő fejlesztési tervből adódóan), ugyanakkor a Vksztv. 72.§ (4)
bekezdés alapján a beszedett fejlesztési hozzájárulás felhasználásáról
részletesen be kell számolni az ellátásért felelősnek.
Végezetül
hangsúlyozni kell, hogy irányadó bírói gyakorlat, vagy a Magyar Energetikai és
Közműszabályozási Hivatal hivatalos állásfoglalása hiányában, mindez az én szubjektív
jogértelmezésemen alapszik. A jelen cikket kifejezetten vitaindítónak is szántam,
örömmel veszem, ha a kollegák közül valaki eltérő véleményt fogalmaz meg.
Budapest,
2021. 03. 28.
Dr.
Szabó Iván
.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése