kidolgozott tételsor nukleáris szakjogászoknak
Tételsor
közműjog
1.)
Határolja el a vízgazdálkodás és a víziközmű jog
fogalmát? Mit értünk vízkormányzás alatt?
Vízgazdálkodás: A
természet vízháztartásának a társadalom szükségleteivel való optimális
összehangolására irányuló tervszerű tudományos, műszaki, gazdasági és
igazgatási tevékenység; a vizek hasznosítása, hasznosítási
lehetőségeinek megőrzése, a vizek kártételei elleni védelem és védekezés.
Vízkormányzás: A víz célzott irányítása árkok,
belvízcsatornák között, továbbá a vízvisszatartása, majd továbbvezetése (magyar
definició)
a nemzetközi definició ennél jóval
összetettebb: kinek, mikor milyen joga van a vízhez!
víziközmű jog: kifejezetten a vezetékes
ivóvízellátással és szennyvízelvezetéssel kapcsolatos joganyagok öszessége,
melynek kódex jellegű szabályozás a víziközmű törvény
2.)
Beszéljen röviden víziközművek integrációjának
és a szegmentációjának kérdéséről az 1945-től napjainkig tartó időszakban
Itt mesélni kell! Annyit
kérek, hogy
II. Világháború után – szegmentált, fejletlen hálózta
Szocializmus – elindul az integráció 1964. évi IV. törvény (!) a
Vízügyről – 33 szolgáltató van
Rendszerváltás – az önkormányzatok megkapják a vízműveket – megint szegmentáció
2011. évi CCIX. törvény: alapelv lesz az integráció – ma kb 40
szolgáltató van
3.)
Ismertesse milyen körülmények tették szükségessé
a Víziközmű törvény megalkotását
2011
• közel
400 szolgáltató;
Tágra
nyílt közműolló
• A
víziközművek vegyesen az állam, a települési önkormányzat, vagy
magántulajdonban álló gazdasági társaságok tulajdonában állnak;
• Nincs
tehát ágazati szintű jogszabály, mint más kiemelt közszolgáltatások esetében
(villamos energia, gáz), amely a szolgáltatók működésnek jogi és gazdasági
kereteit szabályozta volna
kis cégek nem
életképesek, mert nincs meg az optimális üzemméret
4.)
Melyek a Víziközmű szolgáltatásról szóló törvény
alapelvei és mit jelent a sorrendiség alapelve?
- természeti
erőforrások kíméletének elve;
-
ellátásbiztonság elve;
-
ellátási felelősség elve;
-
szolgáltatói felelősség elve;
-
szennyező fizet elve;
-
regionalitás elve; -> integráció alapja
-
szolidaritás elve;
-
költségmegtérülés elve;
-
legkisebb költség elve;
-
víziközművek együttműködtetésének elve;
-
keresztfinanszírozás tilalmának elve
(elég ha 4-5 eszetekbe jut)
sorrendiség elve: amelyik előbb van
a törvényben az a fontosabb tehát ha ütköznek az alapelvek akkor azt kell
alkalmazni, ami előrébb van a törvényben:
pl a természeti erőforrások védelmének
elve fontosabb mint a költségmegtérülés elve
5.)
Ismertesse a természeti erőforrások alapelvét,
az ellátásbiztonság, és az ellátási felelősség alapelvét!
törvény
6.)
Mi jelent „fenntartható fejlődés” fogalma és hol
érvényesül ez a víziközmű szolgáltatásban?
olyan fejlődési folyamat (földeké, városoké, termelési
folyamatoké, társadalmaké stb.), ami „kielégíti a jelen szükségleteit anélkül,
hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját
szükségleteiket”
Egyesült Nemzetek Szervezetének 1987-es
Brundtland-jelentésében szerepelt.
Brundtland jelentés:
Gro Harlem Brundtland `80-as évek közepén az ENSZ Környezetvédelmi és Fejlődési
Világbizottságának (röviden: Brundtland-bizottság) elnöke, ahol kialakított egy
részletes politikai tervet a fenntartható fejlődéssel kapcsolatban. A
bizottság a zárójelentését, amit röviden Brundtland-jelentésnek neveznek, 1987-ben
hoztak nyilvánosságra „Közös jövőnk” (Our common future) címmel
Integrációs alapelvek:
f) a regionalitás elve: ha - a felhasználók érdekeire figyelemmel -
a víziközmű létrehozása vagy fejlesztése esetében műszaki és gazdaságossági
szempontból az egybefüggő, több településre kiterjedő víziközmű-rendszer megvalósítása
az ésszerűbb megoldása az elkülönült víziközmű-rendszerekre alapozott
változattal szemben, akkor az egybefüggő víziközmű-rendszer kialakítását
kell előnyben részesíteni,
j) a víziközművek együttműködtetésének elve: ha egy adott területen
az ellátásért felelős azonos, akkor a víziközmű-szolgáltatás általa történő
megszervezésénél - az Európai Unió működéséről szóló szerződés
versenyszabályainak sérelme nélkül - törekedhet arra, hogy a
víziközmű-szolgáltatási ágazati tevékenységet ugyanazon
víziközmű-szolgáltató lássa el
7.)
Mi a víziközmű és mi nem az?
• 20. víziközmű:
olyan közcélú vízilétesítmény, amely
a)
település vagy települések közműves ivóvízellátását, ezen belül az
ivóvíztermelést, az ehhez kapcsolódó ivóvízbázis-védelmet, az ivóvízkezelést,
-tárolást, -szállítást és -elosztást, felhasználási helyekre történő
eljuttatást, mindezekhez kapcsolódóan a tűzivíz biztosítását vagy
b) a
közműves szennyvízelvezetés során (egyesített rendszer esetén a
csapadékvíz-elvezetést is ideértve) a szennyvíz felhasználási helyekről történő
összegyűjtését, elvezetését, tisztítását, a tisztított szennyvíz hasznosítását,
elhelyezését
Pl. a szennyvíztisztító az víziközmű, de a lajtoskocsi nem
az (viszont működtető eszköz)
8.)
Milyen lehetősége van egy víziközmű
szolgáltatónak korlátozni, vagy felfüggeszteni a szolgáltatást?
58. § (1) * A víziközmű-szolgáltató a létfenntartási,
a közegészségügyi és a katasztrófa-elhárítási vízigények teljesítése mellett a
víziközmű-szolgáltatás korlátozása, illetve felfüggesztése körében az alábbi intézkedések megtételére jogosult:
a) a közüzemi ivóvíz-szolgáltatást
külön berendezés beépítésével időben és mennyiségben korlátozhatja,
b) az átfolyó ivóvíz mennyiségét
csökkentő szűkítőt helyezhet el,
c) lakossági felhasználó esetében a
közüzemi ivóvíz-szolgáltatást felfüggesztheti, ha a létfenntartási és
közegészségügyi vízigények teljesítéséhez szükséges ivóvízellátást más,
elérhető módon biztosítja,
d) előrefizetős mérőt helyezhet el,
ha ebben és a fennálló tartozások megfizetésében a felhasználóval
megállapodott, vagy
e) nem lakossági felhasználó
esetében a közüzemi ivóvíz-szolgáltatást felfüggesztheti, illetve 45 napon túli
díjtartozás esetében 30 napos határidővel a közszolgáltatási szerződést
felmondhatja.
(3) A víziközmű-szolgáltató az alábbi feltételek együttes
fennállása esetében jogosult az (1) bekezdés szerinti intézkedések megtételére:
a) * a lakossági felhasználó fizetési
kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett vagy
az 52. § (2a) bekezdése szerinti elszámolási módot választó elkülönített
vízhasználó hitelesítéssel nem rendelkező mellékvízmérőt működtet, valamint ha
az e törvény és a végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott módon
nem teszi lehetővé a mellékvízmérő leolvasását,
b) *
c) * a víziközmű-szolgáltató a felhasználót az
(1) bekezdésben meghatározott következmények kilátásba helyezésével fizetési kötelezettsége teljesítésére a (4) bekezdésben
foglaltak szerint legalább kétszer írásban felszólította, és a második
felszólításban a szociálisan rászoruló felhasználó figyelmét felhívta az e
törvény és a végrehajtására kiadott kormányrendelet alapján őt megillető
kedvezményekre, valamint
d) * a felhasználási hely fekvése szerint illetékes népegészségügyi szervet a (4) bekezdésben foglaltak
szerint értesítette.
(Szennyvizet nem lehet!)
9.)
Ismertesse röviden, hogy milyen vízjogi
engedélyezési eljárások érintik a Paks II beruházást!
1.
Az elvi vízjogi
engedély
Az opcionálisnak tekinthető elvi vízjogi engedély a
tervezési életciklus fázisához kapcsolódik, melyben lehetőség nyílik a
különböző műszaki megoldások megjelölésére, továbbá a tevékenység során tervezett
vízhasználat jellemzőinek előzetes engedélyeztetésére. Az eljárás alapvetően a
vízhasználat, valamint a vízlétesítmények tervezéséhez nyújt támpontot a lehetséges
műszaki megoldások rögzítésével, a vízhasználatra vonatkozó adatok és
feltételek meghatározásával (melynek kapcsán az illetékes hatóság a saját álláspontját
is kifejti az általa
kibocsájtott engedélyben vagy annak elutasítását tartalmazó
határozatában).
2.
Vízjogi
létesítési engedély
A vízjogi létesítési engedély a vízlétesítmény megépítésére
jogosítja fel az Engedélyest. A vízjogi
létesítési engedély a létesítési engedélyek egyik típusa (a
nukleáris biztonsági engedély, a
villamosenergia-ipari engedély, a rendszer-rendszerelem
szintű engedélyek és az építési-
használatbavételi engedélyek mellett).
3.
Vízjogi
üzemeltetési engedélyezési eljárás
Ez az engedélytípus már az üzembe helyezési engedélyek
típusai közé tartozik. A 72/1996 (V.22.)
Korm.rendelet 5.§ (1) bekezdése alapján a vízlétesítmény
használatba vétele és a vízhasználat
gyakorlása az ún. vízjogi üzemeltetési engedély birtokában
kezdhető meg. Ebből következik, hogy az új blokkok létesítésének
engedélyeztetése során a vízjogi üzemeltetési engedélyt már az üzembe
helyezés életciklus fázis megkezdését megelőzően be kell
szereznie az Engedélyesnek.
10.) Ismertesse a közszolgáltatási szerződések
fogalmát (szűkebb és tágabb meghatározás), valamint a Polgári Törvénykönyv erre
vonatkozó rendelkezéseit!
•
Legtágabb: a közszolgáltatások
felölik mindazon szolgáltatásokat, amelyeket az állam nyújt az
állampolgároknak (jogalanyoknak), így e körbe tartozik a törvényhozás, az
igazságszolgáltatás, és a bűnüldöző tevékenység is
•
Szűkebb: közszolgáltatás
mindazon – állami vagy magánszemélyek által nyújtott szolgáltatás –, amely a
lakosok széles körének nyújt valamilyen ellátást, és nem minősül az
állam egyoldalú, közhatalmi aktusának.
•
Legszűkebb: csak azon
tevékenységeket tekintik közszolgáltatásnak, amelyek esetében a szolgáltató
– jelen esetben közvetve vagy közvetlenül az állam – tényleges, személyes
jellegű szolgáltatást nyújt, s nem valamely termék vagy termékcsoport
megszerzéséhez nyújt jellemzően pénzbeli támogatást.
•
Közös elem a megközelítésekben: a közhatalmi
igazgatás területein csak szűkebb körben alkalmazhatóak a piaci szabályok
•
Nincs egységes definíció
Ptk. 6:256. § [Közszolgáltatási szerződés]
•
(1) Közszolgáltatási szerződés alapján a szolgáltató
általános gazdasági érdekű szolgáltatás nyújtására, a felhasználó díj
fizetésére köteles.
•
(2) A szolgáltatót szerződéskötési kötelezettség
terheli.
( A felhasználó a díjat
havonta, utólag köteles megfizetni
11.) Ismertesse
az ÁGÉSZ fogalmát, valamint az erre vonatkozó EU szabályozást!
•
Általános gazdasági érdekű szolgáltatás (ÁGÉSZ) –
Európai Unió Működéséről szóló szerződés (106. cikk (2): Az általános
gazdasági érdekű szolgáltatások működtetésével megbízott vagy a jövedelemtermelő
monopólium jellegű vállalkozások olyan mértékben tartoznak a Szerződések
szabályai, különösen a versenyszabályok hatálya alá, amennyiben ezek
alkalmazása sem jogilag, sem ténylegesen nem akadályozza a rájuk bízott
sajátos feladatok végrehajtását. A kereskedelem fejlődését ez nem
befolyásolhatja olyan mértékben, amely ellentétes az Unió érdekeivel.)
ÁGÉSZ fogalma: Az
általános érdekű szolgáltatások olyan szolgáltatások, amelyeket a
tagállami hatóságok közszolgáltatásnak minősítenek, és amelyekre ezért
meghatározott közszolgáltatási kötelezettségek vonatkoznak. Az állam és a
magánszektor egyaránt nyújthat ilyen szolgáltatásokat
12.) Ismertesse az önkormányzati
hulladékgazdálkodási közszolgáltatási jogviszony alanyait, és jellemezze
szerződéses kapcsolatukat.
13.) Hulladék
gazdálkodási közszolgáltatási szerződés alapvető rendelkezései
a közszolgáltató kötelességeként meg kell
határozni:
•
a közszolgáltatás folyamatos és teljes körű ellátását;
•
a
közszolgáltatás meghatározott rendszer, módszer és gyakoriság szerinti
teljesítését, ideértve az évenkénti lomtalanítás és az elkülönített gyűjtés
teljesítését is, ha a települési önkormányzat rendelete ezt előírja;
a környezetvédelmi hatóság által meghatározott
minősítési osztály szerinti követelmények biztosítását, és a minősítési
engedély hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés hatályosságának
ideje alatti folyamatos meglétét;
•
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésben a
települési önkormányzat kötelességeként meg kell határozni:
a
közszolgáltatás hatékony és folyamatos ellátásához a közszolgáltató számára
szükséges információk szolgáltatását,
a
közszolgáltatás körébe nem tartozó hulladékgazdálkodási tevékenységek
közszolgáltatással történő összehangolásának elősegítését;
•
a települési igények kielégítésére alkalmas hulladék
gyűjtésére, szállítására, kezelésére szolgáló helyek és létesítmények
meghatározását; valamint
a közszolgáltató kizárólagos közszolgáltatási
jogának biztosítását az önkormányzati tulajdonban lévő hulladékgazdálkodási
létesítmények vonatkozásában
14.) Ismertesse
a távhőszolgáltatási közszolgáltatási szerződés alanyait:
Szolgáltató
lakossági nem lakossági (lásd még a
15.)
15.) Ismertesse
mit értünk a távhőszolgáltatásban szerződéskötési kötelezettség alatt?
•
A távhőszolgáltatót a lakossági felhasználóval
általános közszolgáltatási szerződéskötési kötelezettség terheli. Az általános
közszolgáltatási szerződés létrejöhet a távhő hőközponti (hőfogadó állomási)
vagy épületrészenkénti mérés szerinti szolgáltatására.
•
(2) Az általános közszolgáltatási szerződés alapján a
távhőszolgáltató a lakossági felhasználó részére folyamatos, biztonságos és
meghatározott mértékű távhőszolgáltatásra, a lakossági felhasználó vagy
az e törvényben meghatározott esetekben a díjfizető a távhőszolgáltatás díjainak
rendszeres megfizetésére köteles.
Az egyéb felhasználó
és a távhőszolgáltató a polgári jog szabályai szerint egyedi
közszolgáltatási szerződést köt a távhő folyamatos és biztonságos
szolgáltatására, illetőleg ellenértékének megfizetésér
16.) Távhő
köszszolgáltatási szerződés felmondásának esetei
•
szerződés határozatlan időre
szól. Az egyedi közszolgáltatási - határozott időtartamra szól.
•
felhasználó 30 napos felmondási időpontra mondhatja
fel,
•
ha együttes
feltételként:
•
felmondáshoz a távhővel ellátott épület tulajdonosi
közössége az összes tulajdoni hányad szerinti legalább négyötödös
szavazattöbbségű határozatával hozzájárul és az épületben a távhőellátással
azonos komfortfokozatú más hőellátást valósít meg;
•
a szerződés
felmondása nem okoz jelentős kárt más számára, és nem korlátozza
mások tulajdonosi, használói, bérlői jogait;
•
viseli azokat a költségeket,
amelyek a felhasználói berendezéseknek a felmondás következtében szükséges műszaki
átalakításával merülnek fel;
a
szerződés felmondását a meglévő rendszer műszaki megoldása lehetővé teszi
és a felmondás nem ütközik egyéb jogszabályba
(Nem kell szó szerint visszamondani csak az aláhúzott
lényegét)
17.) Ismertesse
az egyetemes szolgáltatási szerződés fogalmát a földgázellátás esetében
•
Az általános közszolgáltatási szerződés alapján a
távhőszolgáltató a lakossági felhasználó részére folyamatos, biztonságos
és meghatározott mértékű távhőszolgáltatásra, a lakossági felhasználó vagy az e
törvényben meghatározott esetekben a díjfizető a távhőszolgáltatás díjainak
rendszeres megfizetésére köteles.
•
Az egyéb felhasználó és a
távhőszolgáltató a polgári jog szabályai szerint egyedi közszolgáltatási
szerződést köt a távhő folyamatos és biztonságos szolgáltatására, illetőleg
ellenértékének megfizetésére.
18.) Kit
tekintünk a törvény értelmében egyetemes szolgáltatónak a földgázellátás
esetében?
19.) A
földgáz egyetemes szolgáltatási szerződés legfontosabb rendelkezései
•
A közszolgáltatási szerződés felmondását írásban
kell közölni. a távhőszolgáltató értesíti a felhasználót, a
díjfizetőt és a távhővel ellátott ingatlan tulajdonosát.
•
Eltérő megállapodás hiányában a felmondás kiterjed
mind a fűtési célú hőszolgáltatás, mind a használati melegvíz célú
szolgáltatás megszüntetésére.
távhőszolgáltató
jogosult és köteles a felhasználási helyen lévő szolgáltatói berendezéseket,
valamint a tulajdonát képező hőközpontot leszerelni, és az annak folytán
megüresedő helyiséget, illetve helyiségeket az épülettulajdonos rendelkezésére
bocsátani, kivéve, ha a szolgáltató a szolgáltatói berendezésekkel,
illetőleg a hőközpontból más felhasználó távhőigényét továbbra is kielégíti
20.) Ismertesse
az egyetemes szolgáltatás fogalmát a villamos-energia ellátás szempontjából
Egyetemes
szolgáltatás: a villamosenergia-kereskedelem körébe tartozó sajátos
villamosenergia-értékesítési mód, amely Magyarország területén bárhol,
meghatározott minőségben a jogosult felhasználó számára méltányos,
összehasonlítható, átlátható ár ellenében igénybe vehető
21.) Mit
jelent a szerződéskötési kötelezettség a villamosenergia esetében?
Az egyetemes
szolgáltatót e törvény szerinti feltételekkel az egyetemes szolgáltatás
vonatkozásában villamosenergia-értékesítési és szerződéskötési kötelezettség
terheli, az erre jogosult felhasználó tekintetében a felhasználó
külön jogszabályban meghatározott módon bejelentett szándéka esetén (szolgáltatási
területen elhelyezkedő felhasználási hely)
22.) A
villamosenergia vásárlási szerződés alapvető rendelkezései
•
aa szerződő felek megnevezése, ,
•
a szolgáltatás igénybevételének kezdő
időpontja,
•
a nyújtott szolgáltatások megnevezése,
a szolgáltatásnak a szerződés
megkötésekor érvényes ára,
•
ügyfélszolgálatának elérhetősége,
•
a szerződés időtartama, a szerződés feltételei, valamint az igénybe vett szolgáltatások,
illetőleg a szerződés meghosszabbításának, megszüntetésének, felmondásának
feltételei,
•
a szerződésszegés esetei és
jogkövetkezményei, különös tekintettel a szolgáltatásból való kikapcsolás
részletes feltételeire,
•
a felhasználói, illetve lakossági fogyasztói panasz benyújtásának és
ügyintézésének
a külön díj ellenében végezhető szolgáltatások
megnevezése és feltételei, ha az egyetemes szolgáltató, illetve a kereskedő
ilyet biztosít
annak a
hálózati engedélyesnek a megnevezése, székhelye, amely hálózatához a felhasználó
közvetve vagy közvetlenül csatlakozik,
a felhasználási
hely, valamint elszámolási pont megjelölése,
az igénybe venni kívánt, szerződött villamos
energia mennyisége és
az elszámolási és számlázási időszakok, továbbá
a számlázás és a számla kiegyenlítésének módja és feltételei
(Pédálózó jelleggel kérem, nagyjából a felét soroljárok fel)
23.) Ismertesse
a MAVIR szerepét a villamos energia ellátás vonatkozásában
Ezzel a tétellel kapcsolatban a
következőket kérem kb elmondani:
-
mi a MAVIR jelentése? (Magyar
Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zártkörűen Működő
Részvénytársaság )
-
mi a MAVIR rendeltetése? (A MAVIR – mint az átviteli hálózat
tulajdonosa – felelős az átviteli hálózat folyamatos működtetéséért és
fejlesztéséért. Összehangolja a magyar villamosenergia-rendszer és a
szomszédos hálózatok működését (export-import). A rendszerirányítás feladata az
országos energiarendszer teljesítmény-egyensúlyának fenntartása, a
mérlegkörök tervektől való eltéréseinek kiegyenlítése. Ehhez meghatározza a
szükséges tartalékokat, a szabályozás számára lekötött teljesítményeket.
Elkészíti a hálózatfejlesztési stratégiát és javaslatot tesz az erőműpark
fejlesztésére.
A MAVIR jelentős
szerepet játszik a piacszervezés területén, folyamatosan nyomon követi és
alkalmazza a jogszabályi környezetet változását. A rendszerirányító alapította
és működteti a magyar villamosenergia-tőzsdét (HUPX).
(Az aláhúzott szavakat kérem majd a
vizsgán!)
24.) Villamos
energetikai szempontból röviden foglalja össze a PAKSI és PAKSII jelentőségét
nemzetgazdasági szempontból:
Erre a tételre nincs konkrét
válasz, nagy valószínűséggel Ti mint
gyakorlati szakemberek sokkal többet tudtok erről elmondani mint az egyetemi
oktatók. Tessék utána nézni a neten, és felhívni egymást megbeszélni. Azt
gondolom, hogy aki erre a kurzusra járt, annak minimum 10 perecet tudni kell
beszélni a témáról. Arra készüljetek, hogy bármit húztok, ezt a tételt mindig
szóba fogom hozni, elvégre ez lenne az egész kurzus lényege.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése